lördag 8 januari 2011

Breddsatsning gav utdelning direkt

Svensk Travsport, tidigare STC presenterade sin satsning inför 2011 straxt före nyår och tillförde 55 miljoner till sporten för att försöka stimulera travets aktiva.

Bland annat var det en "breddsatsning" inbakad i paketet. Och tack vare den fick jag in 2000 kronor igår när Prevenue blev 7:a i ett 12 hästars lopp.

Hade det loppet gått före nyår hade jag blivit oplacerad eftersom då var det bara 6 prisplacerade i 12-hästarsloppen.

Nu är det ju inte så att det är automatiskt är 7 priser i alla 12-hästarslopp (ellr 8 priser i 15-hästarsloppen) utan det här gäller bara "vardagsloppen" och då gäller det loppen med högst 25 000 i första pris.

Det var väl i princip den enda förändringen i "paketet" som kan komma mig tillgodo, och det är väl bra så.

Annars om vi går över till själva loppet igår så blev det som det blev. Vi kunde inte vara med i startrusningen men hade att välja på fjärde invändigt eller andra par ytter, och jag valde det senare.

Den i dödens var ju trött redan 7-800 kvar men eftersom jag ogärna vill köra den här damen utan ryggar i nuläget och helst inte i tredjespår heller, så satt jag kvar trots att jag hade chans att hänga på i tredjespår.

Hur som helst så drogs vi bakåt i sista kurvan tills vi var sista häst.

Jag vek då in på innerspår när vi fick fritt där och sedan ut tre/fyra spår in på upploppet och hon spurtade hyggligt tills hon låg på sjätte plats straxt före målgång och då slog hon/jag av på takten och blev då upphunnen precis på linjen av Kristian Lindberg och Jessican som kom tillbaka fort efter att hoppat i sista sväng.

I normala fall hade jag tappat prisplaceringen där, men eftersom det är nytt nu så fick jag en matlapp jag med.

Hon får godkänt för prestationen när det blev som det blev men hon kändes inte heller riktigt lika bra som tidigare, och kanske var det lite tätt med bara 9 dagar mellan starterna.

Hon hade dessutom slagit sig rejält på ett framknä någon gång under loppet och det var till och med blodigt inne i knäkappan. Kan ha varit när vi bytte spår men jag är inte riktigt säker. Hon gjorde det dock bra som inte hoppade. hade det varit för några månader sedan hade det garanterat varit galopp.

Vi tränar på några veckor sedan blir det nog inget lopp förränden 8:e februari, om jag inte hittar något lämpligt lopp innan.

Annars är allt OK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar