tisdag 18 januari 2011

Inte så mycket trav

Idag ska jag inte blogga så mycket om trav för omväxlings skull.
Jag är ju rätt allmänt musikintresserad och jag och Anette brukar gå på en del konserter och andra musikgrejer emellanåt.

Min smak och hennes är ju inte alltid på samma våglängd och igår kväll ville hon inte följa med när en av mina senast upptäckta "Idoler" skulle spela i Söråker.

Blues och soullegenden Sven Zetterberg är en kille som hållit på i mer än 40 år men jag upptäckte inte hans storhet förrän han för några år sedan gled från bluesen (som jag inte är lika förtjust i) mot den typ av 60-talssoul som jag gillar som bäst, typ Otis Redding och Sam Cooke med flera.

När Sven sjunger "Southern Soul" - som den countrydoftande svarta soulmusiken som kom i slutet på 50-talet i den amerikanska södern kallas - passsar den mig som hand i handsken.

Anette är som sagt inte lika förtjust i "Soul" som jag och därför fick jag ge mig av själv (inte själv förresten eftersom jag bjöd med "hjälpredan" Sören som ibland brukar hjälpa mig med hästarna när jag startar)

Konserten var klart bra och Sven och kompbandet "The Rockarounds" var riktigt tighta. Det var för övrigt första gången jag såg Sven Zetterberg "live" och även om det blev en hel del blues så fick jag även min dos av "Southern Soul" även om de bästa låtarna i mitt tycke "A Date With A Heartache" och senaste "Heartaches And Strifes" lyste med sin frånvaro.

Jag fick även hans senaste skiva signerad och helt klart så har denne lille vite man en härligt kolsvart röst.


Sven Zetterberg (med gitarren) och The Rockarounds spelade på Söråkers Folkets Hus igår kväll

Om vi ska gå över till travet så väntar en 25-mila resa på torsdag med Prevenue.

Ska bli spännande att se hur hon fixar den. Det har ju gått bra att fara till Östersund så jag tror inte det blir något större problem.

Tippades lite med halvchans i dagens Travronden, men jag är inte så säker på att vi har med det hela att göra, men en bra placering hoppas jag på. Det hänger lite på hur pass bra hon öppnar.

Med rätt resa så är hon vass på speed över kort distans.

Jag hoppas även på bra väglag.

Jag ska även köra lopp på fredagen på Bergsåker. Det är ett "amatörlopp" och hästen jag ska köra är Trönö Wallace, den häst jag kallades in som ersättare på i början av december och lyckades bli 4:a med i Amatörpokalen.

Ägaren ringde i lördags och undrade om jag var uppsatt på någon annan häst eller om jag ville köra hans.

Det var ju en trevlig häst så det erbjudandet tackade jag naturligtvis ja till.

Såg nyss att vi var rankade sist i programbladet, så den lär ju ge bra i odds.

Övriga två hästar är det bra med.

Lite svårt att träna på det sätt jag tänkt med Parkin på grund av snömängden som fördelats på fel ställen. Han fick gå sex intervaller i "sommarbacken" och gjorde det på bra sätt.

Tjock-Norma är världens lataste och väldigt morgontrött.

Hon brukar till och med ligga och äta hö på morgonen. Hon orkar oftast inte kliva upp ens för att äta kraftfodret förrän jag öppnar dörren till hennes box och säger åt henne. Skulle jag inte veta hur hon är skulle jag definitivt tro att det var något fel på henne.

Underlig häst.

Det var allt för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar