måndag 3 januari 2011

Nytt år - Nya tag

Nu är det nytt år och då tar vi nya tag.

Prevenue som gav mig mitt livs första kuskseger förra onsdagen (se film) har tränat en gång efter och känns väldigt pigg, hon får en liten tur på onsdag också innan det är dags för nästa start som är redan på fredag. Då har vi fått ett nytt bra utgångsläge med spår 1 bakom bilen på Bergsåker.

Först trodde jag att jag fått spår 8 då startlistan dök upp och blev inte så lite besviken på det tråkiga läget.

Men på eftermiddagen förbyttes den tidiga besvikelsen till ett nöjsamt flin då jag upptäckte att man korrigerat den första listan som publicerats, eftersom det blivit något fel och hästarna fått startspåren i alfabetisk ordning.

En jobbarkompis sa att "dit det lutar dit rinner det" och förutsättningarna blev nog 100 gånger bättre nu.

Det ser vi fram emot trots att det är lopp 10. Eventuellt ändrar jag lite och värmer i en långvagn eftersom hon är så bökig innan.

Efter en månads vila har Parkin nu en veckas träning i benen (tre pass) han känns skaplig, även om han är lite väl "knubbig" just nu. Han får lite allmän grundträning nu närmsta veckorna innan backträningen tar vid igen i slutet på månaden. Han har mest fått jogga på lite i snön.

Tanken är att han ska vara i startmässigt skick någon gång i slutet på mars - början på april.

Vi får se hur han beter sig då när det våras.

Jag har även lämnat ifrån mig Lucy Hill.

Jag skjutsade upp henne till veterinär Per JonssonPH-vet igår kväll.

Efter att ha tillbringat natten i en utebox där, behandlades hon idag på ett flertal ställen och Thomas Hellström som nu återigen äger hela hästen hämtade henne på eftermiddagen idag och transporterade henne hem till Östersund där hon ska placeras i Tomas B Nilssons-stall.

Vi får hoppas det går bra.

Norma N. Bell verkar vara fortsatt dräktig även om ingenting är säkert.

Vi får väl se hur det går längre fram. Hon betäcktes ju första gången 15 juni 2010 så hon är nu inne på sin 7:e månad av 11:a.

Vi får se om hon får föla här hemma, eller om jag kör iväg henne en månad innan till något stuteri.

Det är lite besvärligt att transportera små föl om Norma ska betäckas om, så vi får se vad ekonomin tillåter just då.

Det är ju intressant när hingstar som Tap In (Parkins pappa) kostar 8 000 vid levande föl (14 000 tidigare) eller en sån skjutare som Rite On Line sänkts till 15 000 vid levande föl.

Vi får se om det blir något föl först och hur det ser ut innan jag beslutar om någon ny betäckning.

På återhörande och lycka till nu alla under kommande travår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar