torsdag 30 december 2010

Bokslut

Nu är det dags att göra bokslut för travsäsongen 2010.

Det år som nog varit mitt roligaste inom travsporten, trots att jag hållit på med hästar och trav sedan 1986.

Under året som gått har mina hästar sprungit in 143 300 kronor (vart dom tagit vägen skulle jag bra gärna vilja veta).

Det är de bästa siffrorna sedan 2002 då Hibbitt det året sprang in lite över 200 000 kronor på egen hand.

Skillnaden mot då är att de siffrorna var ju Stefan Erikssons förtjänst, eftersom det egentligen var han som skötte träningen.

Årets siffror har jag betydligt större del i även om de delvis bör tillskrivas Henke Svensson som väckte liv i Parkin.

Utan det "uppvaknandet" skulle jag tro att det sett betydligt magrare ut i kolumnen för intränade pengar.

Det har på många sätt varit ett omvälvande år och väldigt roligt.

Att starta på V75 som tränare till favoriten och den "mediahausse" det innebar för mig själv, med artiklar och omnämnd i princip i alla tidningar som finns, var en oväntad men stimulerande situation.

Att sedan kröna året med att i "elfte timmen" även ta mitt livs första kuskseger, efter så lång tid som 24 års loppkörning var ju en upplevelse som jag tror få kan föreställa sig.

24 år ÄR en lång tid för vad som helst och även om jag inte körde några lopp alls mellan åren 1996 och 2006 så har det varit en lång väntan.

Å andra sidan så har jag till stor del denna långa väntan på en seger att tacka för det mediala intresset för min person.

Om jag istället varit som "vem som helst" i travsporten och haft några kusksegrar och i övrigt lagom mycket framgångar, antar jag att intresset varit betydligt svalare.

Förutom "Juniors" metamorfos-aktiga" formförbättring, har naturligtvis min "segerlöshet" som kusk varit en stor anledning till att jag väckt intresse hos media och också en ovanlig detalj som stuckit ut från mängden.

Det har ju naturligtvis varit roligare om jag blivit "känd" för att vara duktig, än för att vara en "pajas" som inte kan köra häst, har ju naturligtvis varit roligare.

Att jag hos en del framstått som en odugling är dock smällar jag får ta.

Men de som begriper något om trav, och sett mig köra de sista två åren, vet att så inte är fallet.

Och även om jag kört bort en del lopp så är det naturligtvis anmärkningsvärt att jag aldrig tidigare vunnit ett lopp.

Men nu är ju det åtgärdat.

Med önskan om ett Gott Slut till ER alla och även ett Gott Nytt År publicerar jag en liten lista med vad jag tycker varit bäst och sämst under året som gått.

Bästa listan 2010

1:a.
Den första kusksegern (29/12) - Min absolut bästa stund inom travet. Tack Prevenue för att du höll dig till trav hela loppet.

2:a
Parkins första, andra och tredje seger (augusti/september) - Tack Henke för att du "väckte" den björn som sover...

3:a
Parkins andraplats på V75 på Hagmyren då han gick 13,9/2140 meter voltstart utan att få vinna (Oktober) - Vilket tigerhjärta du visade upp då du lilla köttbulle även om det kostade dig.

Sämsta listan 2010

Sämst:
Kanske inte sämsta beslutet - men definitivt det jobbigaste på många år - var beslutet att ta bort Hibbitt i somras - Tack än en gång för alla underbara stunder du gett oss du gamle krigare.

Näst sämst:
Att jag körde över stackars Rickard N Skoglund så att han spratt ur sulkyn i starten på Solänget i somras - Det var oerhört klantigt av mig - tur att grabben var förstående och förlåtande - det underlättade bearbetningen av mitt sargade självförtroende efteråt. En bra grabb Rickard som nu blir proffs.

Tredjen sämst:
Mina bortkörningar av Parkin - efter att ha kört bra eller i varje fall vettigt under i princip två års tid. Brann det totalt för mig när "junior" hittade formen, och när jag skulle ta chansen att spräcka nollan körde som ett riktigt "arsel" med honom två lopp i rad. Att han blev 5:a och 3:a efter två lopp då han i princip höll till i tredje spår hela loppen var helt och hållet hästens förtjänst - Skäms på mig och jag lovar att aldrig göra om det.

Det var allt.

Och tack för alla gratulationer, både från kända och okända.

De har värmt oerhört.

Stort också att till och med Norrlands Travsällskaps ordförande Magnus Svensson SMS:ade sina gratulationer.

Det hade jag inte väntat mig.

Nu tar vi nya tag 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar