tisdag 7 december 2010

Dags igen

Nu är det dags igen för V75.

Det är lika bra att testa Lucy Hill när hon ändå står bra inne på pengarna och har poäng.

Nu blev det inte Henke som kör men det går nog lika bra med Håkan Skoglund, som är en rutinerad "driver" och en trevlig kille som alltid bemöter folk på bra sätt.

Senast han körde åt mig var så länge sedan som 1990 tror jag, då han körde Viviann Brante åt mig. Det gick i och för sig inget vidare då hon hoppade direkt från start, och sedan höll sig till samma gångart tills hon blev diskad.

Annars, hade jag mycket hjälp av hans farsa Hans-Erik Skoglund i början av min "travkarriär", så det blir nog bra.

Körde henne igår och allt verkade OK. Hon känns ungefär som när hon kom, förutom att hon springer rakare i vagnen.


Håkans Skoglunds pappa, Hans-Erik Skoglund hjälpte mig mycket i början av 1990-talet då han var proffstränare på Bergsåker. Här på en bild från i somras.

Prevenue körde jag idag här hemma och hon var ungefär som vanligt.

Jag tror att jag kommit på vad det var som hände på Bergsåker och det blev en spärrgrimma för mycket för att hon skulle känna sig lugn och trygg.

Jag hade spärrgrimma några lopp direkt i början men slutade med den eftersom hon nog kände sig lite "inspärrad" i den, men det hade jag tydligt glömt bort i fredags.

Och när den hängde där på hennes huvudlagshållare så tog jag med den, och när jag selade henne satte dit den utan att fundera allt för mycket.

Jag hoppas det var det som blev fel.

Vi provar igen på fredag i Östersund.

Bättre förutsättningar vad det gäller motståndet är det. Vi har fått 10:e spår bakom bilen, vilket är helt OK.

Håller hon sig bara lugn tillräckligt länge så att vi får vara med, så ser jag det som en god chans med tanke på insatsen i förra loppet.

Nu har jag ju aldrig vunnit förut så det är väl främst plats vi kan hoppas på, men formen sitter helt klart där.

På tal om Östersund så tittade jag som hastigast i deras nyutgivna Travbok. Och ser man på där hittade jag en anteckning om att morfars bror, Kalle (se här) faktiskt varit proffstränare där.

Det var han mellan åren 1945-46.

Kul att veta att man inte är helt "stamlös" då det gäller travanknytning även om både hans (och för den delen mina framgångar) verkar ha varit av det klenare slaget.

Nu har jag även tagit tid till att verka och sko Parkin "på riktigt" så nu är vi redo för att börja vinterträna. Kan bli söndag om jag har ångan uppe efter fredag/lördag.

Går det åt helvete så kanske jag skjuter på det en dag.

Däremot så blir det nog inget föl till sommaren.

Norma mår bra och är pigg, men har haft blödningar både söndag och måndag så troligen har hon kastat fölet. Har inte hittat några spår av något foster men har hon haft ur sig det ute så kan ju räven ha tagit det.

Husveterinären Kjell Westin skulle komma ut på måndag eller så för att känna på henne. Det kan ju hända att stona precis som människor kan blöda lite under dräktighet men i normala fall gör man det inte.

Tråkigt men fakta är fakta. det kanske inte är meningen att hon ska bära några föl.

Vi får väl se men det känns som om det är kört den här gången i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar