onsdag 26 januari 2011

Kalle Sundström - travtränaren

Nu har jag fått fram lite fakta om min morfars bror, Kalle Sundström (f.1909) som var travtränare i Östersund.

Han var född i Stöde precis som min morfar Erik (f.1901), men hur han sedan hamnade i Östersund vet jag inte.

Ingen i min släkt, varken på min mors eller min fars sida, har varit några "hästmänniskor", de enda två som hållit på med trav är jag och Kalle, som jag bara nyligen fick veta verkligen var "proffs".

Kalle dog någon gång i slutet på 70-talet eller möjligen i början på 80-talet, och jag träffade honom bara ett fåtal gånger som jag kommer ihåg.

Det bestående minnet av honom är att han hade ett lösstagbart öra i plast, vilket fascinerade mig oerhört när jag var liten.

Allt eftersom har intresset för honom som travmänniska växt fram, men svårigheten att hitta information om honom (ingen av mina nu levande släktingar som kände Kalle verkar ha varit speciellt intresserade av trav)

Irvan Svensson, välkänd travprofil i Östersund och en man som har god koll på Östersundstravets historia, har hjälpt mig och letat fram körsvensstatistik från 40-talet.

Ett digert jobb att leta igenom massvis med gamla travprogram, och jag vet inte riktigt hur jag någonsin ska kunna belöna honom för detta.

Ett Stort Tack ska han ha i alla fall.

Här kommer en del av den information Irvan lyckats hitta.



Kalle Sundström körde även på Bergsåker, och Irvan hittade honom som trea med en häst som hette Bellman (en varmblodig hingst född 1934 e.Trotteur enligt Svensk Travsports hemsida) på Bergsåker den 25/3 1940 och samma placering med Fram (hittade ingen info om den på ST) den 16/6 samma år.

Möjligen kan jag kanske få tillträde på Bergsåker och forska lite sjäv också framöver. Det beror väl på var dom har "grejerna", eller om det är någon som har sparat Bergsåkers travprogram från 40-talet och kan tänka sig att låta mig titta lite i dem.

Kalles bästa häst under perioden hette tydligen Dura (f.40) och var ett kallblodigt sto efter hingsten Frej som ägdes av stallpseudonymen "Stall Dura", där ägaren var en man som hette Klein.

Med just Dura vann Kalle flertalet av de lopp han vann under den här perioden.

Jag fick ett kort en gång av mormor föreställande Kalle körande en travhäst. Irvan tror att bilden kan föreställa just Dura, som för övrigt slutade 6:a i det Nordsvenska Travmästerskapet 1949, då hon kördes av Olle Svedberg, en karl som också hade proffslicens på Östersund samtidigt som Kalle.


Min morfars bror Karl Sundström kör troligen kallblodet Dura på det här fotot.

Det blev en blogg om gamla tider den här gången, men jag tycker alltid det är intressant med historia, och i det här fallet trav-historia.

Historien har allt som oftast en hel del att lära oss.

I det här fallet så var det mest roligt att veta att man inte är helt vansläktad i alla fall, eller så är det det man är ;)
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar