söndag 30 oktober 2011

Catchdrivern

Ja, som jag skrev i senaste bloggen skulle jag ut och agera "Catchdriver" åt min jobbarkompis Büström, och det gick ju rätt bra då vi slutade tvåa, bara en längd bakom vinnare.

Nu blev det väl inte helt prickfritt och även om jag skrev "bara kusken emot" så var väl inte det hela sanningen, eftersom hästen är oerhört svår och det var också verkligen som jag skrev innan, som att hålla reda på en "tusenfoting" i loppet.

Men, till skillnad från de flesta andra hästar jag brukar få köra, så vill ju den här "tjommen" verkligen springa och hade vi bara kommit ut i banan tidigare än knappt 40-50 meter före mål så tror jag faktiskt vi vunnit.

Nu är det ju inte alldeles lätt att vinna lopp, och jag vet ju inte heller hur mycket vinnaren hade sparat, men jag hade i alla fall en helt obrukad häst i mål.

Men nu fick ju "Ville" aldrig riktigt chansen och med fritt spelrum hela upploppet så tvekar inte jag i alla fall vem jag skulle ha spelat på i det läget av de här två.

Ett tag var jag också lite orolig för att dom skulle diska oss, då det var lite "tight" när jag gled ut i andraspår strax för mål men det släppte dom igenom. Och på filmen ser det ju helt OK ut, om än lite mystiskt att jag får lucka .

Men, Men.

Värre saker har ju släppt igenom och han utanför hade ju inga klagomål han heller så det var säkert OK.


Målfoto från Bollnästravet. FOTO: Skärmdump ATG

Nu hade han ju en kortare galopp i ingången på sista sväng när han blev lite för ivrig och var på väg att springa upp i vagnen på ledaren.

Han går ju tungt lastad fram numera men är det vad som krävs för att dom ska trava och inte galoppera så är det ju lätt att välja balans, i alla fall för mig även om många andra tycker annat.

Sören Nordin, "balanskungen" skrev ju, mer eller mindre ordagrant i sina böcker "att behöver dom vikt för att trava så behöver dom vikt".

Och vem är jag att rätta hans teorier...

Nu med sån balans så sprang ju hästen i alla fall in en skaplig slant trots att han varit i princip "utdömd" och det var ju skoj.

Det har ju annars gått rätt tungt på kuskfronten i år när jag inte kört Parkin alls i några lopp som jag gjort tidigare år, och även om resultaten för hans del var blygsamma jämfört med i år, så hade ju jag i alla fall bättre siffror då...

Lika med New York City som stadigt hade bra placeringar en period.

Jag trodde att Prevenue skulle ta ett steg till med tanke på den fina hösten ifjol och under förvintern, men hon har varit en stor besvikelse i år och med tanke på att det i princip bara är hon jag kört så blir ju siffrorna som dom blir.

Därför var det skönt att få visa att jag KAN köra häst jag med, bara jag har något att köra med.

Nu hoppas vi på en fortsättning där.

Prevenue är för övrigt till salu om någon känner sig sugen. Inte speciellt dyr heller.

Jag tror dock att hon passar bäst som blivande fölmärr, men det är inget fel på henne förutom hjärnan, tror jag ialla fall om någon vill prova henne som travhäst också.

Annars får jag väl trula på ett tag till med henne, och jag offrar väl min sista semesterdag för året på henne om hon kommer med på Bollnäs nästa söndag.

Papperen på Proud Bee är tillbaka i Danmark, tror jag. Jag har i alla fall skickat ivär dem.

Men allt sitter i tjära som det verkar i den här hästaffären.

Imorgon fyller förresten farsan år, Grattis Benny på 65-årsdagen.

1 kommentar:

  1. Håller på att kolla upp hur det ser ut med stallplats.
    Återkommer så fort jag får ett svar :P

    Kramiz

    SvaraRadera