onsdag 5 oktober 2011

Hemma igen

Nu så har han kommit hem till Storjorden igen, efter genomgång på ATG-kliniken på Bergsåker i morse så är Parkin hemma igen.

Det senaste halvåret har han som bekant tillbringat hos Henrik Svensson där han gjort enormt bra ifrån sig. När vi nu gjort säsongsbokslut för 2011 så gör vi det med det med fantastiska summan 558 000 insprungna kronor på 10 starter.

Nu är han som sagt på hemmaplan igen och först av allt väntar en välförtjänad viloperiod och återhämtning på 5-6 veckor innan vinterträningen med sikte på start nästa vår tar vid.

I morse fick han som förväntat behandlas i båda framknäna för lindriga hältor, men annars var han oväntat fräsch med tanke på vilka lopp han gjort i sommar.

Och det är ju bra att han är så pass hållbar med tanke på de påfrestningar som en travhäst i toppklass utsätts för.

Dessutom är det skönt att ställa av honom medan han fortfarande visar lite gnista istället för att "tvingas" ställa av honom för att han tappat formen.

Tack vare "juniors" framgångar i år har vi även kunnat investera lite i sånt som inte skulle ha blivit gjort annars.

Bland annat håller firman Byggare BÅB på med att renovera framsidan av stallet.

Vi har dessutom bytt ut ett gammalt slitet fönster mot ett nytt modernt stallfönster med påskruvat galler. Vi har också investerat i en Luftvärmepump som ska monteras upp bara vi hittar ett lämpligt ställe i stallet där den inte är i vägen.


Nytt fönster, ny stalldörr samt fasadplåt på stallet har möjliggjorts av PARKINS framgångar på travbanorna i sommar.


Förhoppningsvis kan det även bli en riktig "tvättmaskin" i selkammaren också inom en snar framtid.

För första gången tog jag även och beställde hö från Lantmännen för att det skulle bli så enkelt som möjligt.

Det blev dock lite dyrare än beräknat.

5,5 ton hemkört och klart gick på 22 000 spänn. Det höet räcker kanske ett halvår. För samma summa köpte jag nog hela fjolårets förbrukning.

Men man lär så länge man lever.

En extravagans som kanske kunnat bli billigare om jag haft lite tålamod istället för att göra som vanligt och bara rusa iväg och handla...

Nu är ju höet både analyserat och av toppkvalitet men ändå svider det lite i snåltarmen när det ska ätas upp av två fölmärrar och en häst som enbart ska vintertränas, men, men...

Har dock gjort klart med samma mängd hö av Per Dahlin också, men till ett lite bättre pris.

Och även om höet är betydligt dyrare än vad jag betalat de senaste 10 åren så slipper jag i alla fall slita ihjäl mig i år.

Det är ju värt något det med.

Prevenue är inne på sista månaden av sin tävlingskarriär om allt går som det ska.

Hon är fortfarande mager som tusan men jag hoppas hon hämtar igen sig så fort hon slutat tävla.

Jag tränar henne inte så hårt längre utan hon får mest motionskörning mellan loppen för att hon ska lugna ner sig lite, och häromdagen chockade hon mig rejält genom att stanna och snällt stå blick stilla i säkert 7-8 minuter, medan jag pratade med en amatörkollega när jag körde förbi hans gård.

Ska bli spännande att se vad hon kan göra på fredagkväll på Östersund. Är "uppanmäld" lite, men då det är ett comeback-lopp så är kanske motståndet ändå inte det värsta, men vi har bra läge och autostart för första gången på länge, vilket borde göra att hon kommer iväg lite bättre än normalt.

Kanske är det sista loppet nu när banorna börjar klappa igen häruppe.

Över till det senaste tillskottet.

som dock lyser med sin frånvaro ännu.

Det verkar vara svårt att sy ihop transporten från Danmark och hit. Först var det torsdag denna vecka, sedan Gävle nu på lördag och det är turer lite hit och dit.

Senaste budet är att hon troligen anländer på Storjorden någon gång torsdag nästa vecka.Men ingenting är ju helt säkert i den här branschen.

Skulle tro att det hinner hända en hel del innan dess.

Jag får hoppas att det är rätt häst som kommer i alla fall, när hon nu kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar