måndag 17 oktober 2011

"Danskan" på plats

I torsdags dök hon så äntligen upp här på Storjorden, "Danskan" eller Proud Bee som hon egentligen heter.

Och så vitt jag kan förstå så är hon väl i min ägo nu, även om hon fortfarande tekniskt sett står i träning hos dansken Kent Friborg.

Hon hade med sig passet, men några ägarbyteshandlingar har jag inte sett ännu.

De skulle ha postats förra veckan från Danmark, om det skett vet jag inte.

Jag har inte fått några papper än i alla fall men hästen är i alla fall här.

Vi får väl se vad som händer.

Och det var ju kanske tur att hon är så mager att jag inte tänker starta henne direkt (eller i varje fall inte innan jag försökt "göda" henne lite) för pappersexercisen kan ju ta tid med den här takten.

Sedan så ska hon "importeras" till Sverige även på papperet också.

Och då ska papperen tydligen en vända till Danmark igen (när jag väl får dem) och sedan så ska det Danska travförbund ta kontakt med det Svenska, som i sin tur ska ta kontakt med mig och det är turer hit och dit och så kostar det väl några tusenlappar det med.

Vi får väl se om vi snackar månader eller veckor.

Hur som helst så var hon mager som en skrika och hade en liten "bula" vid senoran ett bakben så jag blev lite orolig först.

Hon skulle ju vara "hundra procent fräsch" enligt säljaren och efter koll på ATG-kliniken idag så kan man ju konstatera att så var även fallet, om man inte ska bråka om någon halv grads hälta på bakkotorna, men veterinären tyckte att det var så lite så det var inte lönt att bry sig.

"Träna på och ge henne lite mat så blir det nog bra", tyckte hon.


"Danskan" - Proud Bee har anlänt till Matfors och Storjorden. FOTO: Amanda Persson ©


Och idag när vi kom hem så körde jag henne för första gången. Det blev en lugn tur med lite jogging i sandbanan och några vändor uppför backen. Det var en fin häst att köra och med oväntat fin teknik (tror bara Parkin haft bättre "rytm" i svängarna i djupsanden) så förhoppningsvis blir det angenämt travliv för mig framöver.

Parkin var också med ner på kliniken och fick en ny omgång IRAP idag då han inte var helt bra sedan förra behandlingen. Det5 hade dock blivit betydligt bättre och jag behövde inte återvända för ytterliggare besök.

Han vilar på i hagen och leker med sin gamla boll som han hittat igen. Ska lägga ut en film någon dag när jag fått ordning på sladden mellan telefonen och datorn eller om Amanda kommer ut och tar det via sin dator.

Prevenue anmäls till start imorgon på Östersund nästa måndag. Hoppas hon kommer med bara. Ska även köra Villagelescoursdeau åt jobbarkompisen "Bysse" där och han var i alla fall oerhört fin i provlopp i lördags som slagen med ett huvud på 20/2140 meter.

På återhörande.

3 kommentarer:

  1. Tjena Björne
    Såg att ni "kör" med IRAP , Tupamäki tipsade om det till Mellby - hästen. Tyckte att det lät både dyrt o lite osäkert hur många doser man fick ut.
    Fast allting är ju relativt , jag har ju ingen Parkin, hehehe

    SvaraRadera
  2. Tjena Håkan, hur går det med kalles käke?

    IRAP, ja det är det väl. Henke hade haft bra resultat med det och tyckte vi skulle prova. Fick ut sex doser och har redan använt fyra nu, så de går åt fort om det är fler än en hälta.

    Vet inte men veterinärerna verkar nöjda alla fall vid återbesöket.

    Björne

    SvaraRadera
  3. Det verkar bara bra , så vitt vi kan bedömma . han har fått både pencillin o smärtstillande tills nu så får vi väl se sen. Men som sagt som det verkar så är det bara fint med honom

    SvaraRadera