onsdag 12 oktober 2011

One out of two aint bad

Dagens överskrift är en liten "förvanskning" av en gammal Meatloaf-låt som hette Two out of three aint bad och som jag tyckte passade in i dagens bloggtema.

För en dräktig av två möjliga är ju inte så dåligt.

Egentligen.

Bara det blir ett "levande" föl den här gången så är ju jag nöjd i alla fall.

Veterinär Kjell Westin, min gamle "husveterinär" har numera slängt kryckan efter senaste höftoperationen och spänstade idag upp för trappen till mig (dom som varit hit vet att den prestationen imponerar) på sina 88-åriga ben och knackade på dörren, innan jag ens hann se att han var här.

Det är otroligt roligt att se även människor i den åldern kan hämta igen sig och bli rörligare, normalt blir man ju bara sämre och sämre men inte Kjell.

Med drygt 60 års erfarenhet av "manuella" dräktighetsundersökningar utan ultraljud och grejer är "Kjelle Vessla" oslagbar på att kolla dräktigheter och hittills har han aldrig haft fel på de kontroller han gjort hos mig.

Tyvärr får jag väl kanske tilläga, eftersom det innebär att bara en av märrarna fortfarande är dräktig.

Och jag har ju haft mina misstankar eftersom en av dem är frodig och fin i hullet medan den andra har haft det svårare att hålla sig på en anständig nivå.

Nu har väl alla redan förstått att det är Norma som är dräktig (betäckt medTap In) och Prevenue (Dell Ridge Image) som är tom.

Tråkigt, men jag hade det som sagt på känn lite grann.


Norma och Prevenue - bara Norma som är dräktig FOTO: Amanda Persson

Det innebär också att Prevenue får fortsätta starta på i vinter, förhoppningsvis tillsammans med den nya hästen som kommer hit i morgon, hon heter för övrigt Proud Bee (efter Great Challenger) och här kan ni se när hon vinner lopp (nr 4) den 11 augusti i Danmark.

Proud Bee är fyra år och har vunnit två lopp i Danmark på 18 starter så det är väl ingen stjärna det heller. Det är dock lite pengar i loppen i Danmark så hon har bara strax under 20 000 svenska kronor i intjänat så hon står förhoppningsvis bra inne i loppen.

Nu blir det lite mer att göra för mig i vinter än jag tänkt med tre körhästar (Parkin ska ju tränas han med) istället för två.

Men det är som det är.

Framöver vårkanten får jag väl försöka hitta på någon annan lösning för Prevenues del. Det är väl kanske lättare att sälja henne då som fölmärr än nu inför vintern.

Återkommer med lite bilder när "Danskan" väl kommit på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar