fredag 6 juli 2012

Kort rapport

Igår var jag och Danskan Proud Bee till Gävle.

Det gick skapligt i även om jag hoppats på en bättre placering på förhand. Nu blev vi fyra, på linje med 3:an och 5:an så det var ju nära en plats i alla fall.

Hon gick nytt rekord och gick 17,3 auto medel, vinnaren kom i mål på 17,1 så det var inte så långt ifrån men eftersom det inte gick att få henne hålal rakt spår på upploppet så tappade vi nog tredjeplatsen på detta.

Körde annars det som gick från start men var ändå chanslös att hålla upp ledningen, så det blev rygg ledaren först. Men efter 400 meter kom en och tryckte till ledaren en bit och eftersom den här damen är seg av sig i loppen tappade vi en längd på den manövern och då kunde denne få plats och slinka ner framför oss, så det blev 3:e inner istället.

Och det var ju mycket sämre.

Där satt vi tills det blev upplopp och vi kom ut mellan två hästar när den i dödens galopperade.

Nu bröt hon ju ner lite på upploppet och jag fick korrigera henne utåt i banan hela upploppet ner och då tappade vi naturligtvis fart varje gång som jag fick dra henne i högertömmen och då vi hade en utanför oss också nästan hela upploppet blev det lite "mickligt" att korrigera, köra på och samtidigt försöka att inte köra på någon annan vare sig innanför eller utanför oss (detta kostade mig 400 kronor i oreglementsenlig drivning, att lägga till de 300 kronor jag fick för att jag glömde nummerlappen när jag skulle ut och värma).

Hade hon brutit utåt istället för in, hade det bara varit att köra på och då hade vi nog blivit trea i alla fall.
Då hade jag haft en femhundrig till att täcka upp böterna med, nu gick det ju rejält back hela resan, men "Sponsorn" får väl betala detta som så mycket annat.

Men hon fungerade i alla fall bättre i kurvorna med dagens balans och det var ju skönt i alla fall.

Det finns hopp.

Hon var dessutom i det närmaste obrukad som det verkade trots rekordtiden, för efteråt i provtagningsstallet (för övrigt det första slumpmässiga dopingprovet en häst jag kört fått lämna på 160 lopp) hade hon bara 84 i puls.

Det kan alltså finnas en del att förvänta sig av henne bara allt stämmer framöver.

Ikväll ska jag också upp i sulkyn.

Det är lopp två på Bergsåker och jag ska köra Villagelecoursdeau åt min jobbarkompis Bysse. Det var ett dåligt lopp på papperet men den här årstiden kan allt hända.

Håller han nerverna i styr så kanske vi räcker till.

Den här gången är det dock inte "bara" kusken emot...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar