fredag 27 juli 2012

Tillbaka

Hej igen.
Har varit på semester några dagar i Rättvik hos sambons moster och hennes make.

Trevligt var det men det regnade mest hela tiden.
Nu är vi hemma igen.

Danskan skulle ju vara på bete när vi var borta men si det gick inte. Hon kunde inte stå still en sekund utan vankade av och an utan att vare sig äta eller dricka, så redan på dag två fick jag hämta henne därifrån.

Som tur var erbjöd sig min kompis Erik Remnehag att ta hand om henne när vi var borta så att hon fick komma in på kvällarna.

En lösning som verkar fungera ypperligt.

Jag var där och körde henne idag och allt var normalt.
Hon startar för övrigt nästa torsdag på Hagmyren.

Nu är det väl inte optimalt att flytta, byta foder och nya träningsförhållanden om man vill behålla formen i topp, men hon är rätt okänslig av sig som det verkar, så jag provar väl att starta henne ändå.

Tanken var också att hon skulle stanna kvar där, även när vi i familjen drar till Grekland en sväng.

Nu får vi se hur det blir med den saken eftersom Erik väntat på en operationtid för sin axel en längre tid, och den fick han naturligtvis precis nu i början av augusti, och då blir det ju lite svårare att sköta hästar om han är nyopererad.

Vi får se hur det blir.

Var även iväg till Norma och lilla Parkes och där bytte vi till en ny beteshage åt dem då de nästan ätit upp det som fanns i den första hagen.

Parkes var väldigt tjurig när hon skulle ur sin gamla hage men till slut så gav hon sig och sedan var allt frid och fröjd.

Veckans stora händelse är väl Parkins V75-start på Bollnäs i morgon.

Ska bli spännande att se hur han klarar kortlopp.

Senast han provade var det jag som körde och eftersom jag fick "hybris" blev det "Dagens Flopp" i ronden och tredjespår nästan runt om eftersom vi inte blev nedsläppta i dödens.

Hästen var bra och blev ändå femma på en 16-tid.

Nu har det gått två år och hästen har tjänat en dryg miljon sedan dess.

Så att använda detta lopp som någon sorts referens tycker jag inte är relevant.

Det är en helt annan häst idag.

Möjligen går han med skor bak och det däremot kan ju vara ett litet orosmolm.

Nu är det ju samma där.

Han har inte startat med skor sedan jag själv körde honom och han var oplacerad på Bergsåker i november 2010.

Henke har kört honom med bakskor en gång och det var i en V75-final på Gävle, också det 2010.

Då blev han oplacerad efter att ha blivit hängande i tredjespår i 12-tempo första halvvarvet.

Det är möjligt han funkar med skor bak imorgon.

Det vet vi inte förrän då.

Läste också rubriken "Henrik kan förlora sin stjärnhäst" och blev naturligtvis nyfiken.

Men det var ju egentligen ingen "nyhet" utan det var ju bara vad vi bestämde redan i mars innan hästen flyttades till Henke.

Han skulle få ha honom augusti ut och sedan skulle han hem hit så att jag kunde köra ett par lopp med honom innan han blev för sliten.

Så var ju tanken även ifjol, men då fick han stanna till oktober.

Artikeln hittar ni här.

Annars är det inte så mycket som händer.

Jo, förresten så fick jag besked idag att Proud Bee inte
var dopad när hon startade på Gävletravet.

Det var ju skönt.

Hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar