fredag 13 juli 2012

Tveksamheter

Det känns som om det är lite tveksamheter med statusen på "Junior" inför morgondagens start. Hade tydligen "snorklat" till lite i måndags på träningen och det är ju aldrig riktigt bra när dom gör så.

Han har tidigare gjort detta vid ett fåtal tillfällen, ungefär en till två gånger om året, speciellt när träningen blivit lite för tung. Han har dock aldrig gjort detta tidigare hos Henke.

Vid varje tillfälle detta har hänt har jag blivit väldigt orolig och jag har kollat upp honom hos veterinär inom någon dag utan att något upptäckts.

Oftast är det "halshästar" och såna som har problem med struplocket eller gomseglet som gör så här.

Nu kollade man upp hästen igår och det fanns inga fel i halsen på honom så jag hopaps allt går bra även om förväntningarna sänks lite.

Nu hade man även vaccinerat honom förra veckan (han är ju redan vaccinerad sedan tidigare, men tydligen så rekommenderar veterinärerna två gånger om året, vilket JAG personligen tycker är värdelöst) och det är möjligen att detta, i kombination med att man även fyllde på mer sand i träningbacken, kan vara orsaken.
Hur som helst så hoppas jag han inte fått några "men" av snorklingen den här gången heller.

För någon halsoperation det blir det INTE i alla fall.

Hoppas han klarar resan och övernattningen till Årjäng också. I år åker man ner redan idag och ligger över. Ifjol for man väldigt tidigt samma dag ,när han gjorde ettt rätt så dåligt lopp i Karlstad på V75.

Bättre denna gång hoppas jag.

Danskan Proud Bee startar igen på onsdag nästa vecka på Solänget. Vi fick bästa tänkbara spår för hennes del då vi drog spår ett denna gång. Nu är det ju voltstart och det är ju inte hennes grej riktigt men prickar jag rätt från spår ett borde det gå bra.

Detta innebär att jag "petas" som kusk på Villagelecoursdeau som startar i samma lopp. Denna gång sitter Henke upp på den. Han har spåret utanpå mig så det blir intressant att se hur det går även för den.
Jag tycker att han kanske är en bättre häst än danskan sista biten in mot mål, men å andra sidan är han är ju hopplöst osäker från start och svår i kurvorna så jag tror att fördelen är på min sida denna gång.

Då hon dessutom är betydligt snabbare iväg från start än han så kan det bli spännande att se hur långt vi räcker.

Men som sagt alla lopp ska köras och OM jag fått spela i detta lopp hade jag nog lagt en "skrällhundring" på "Ville" också eftersom Henrik brukar ju vinna de lopp som vi båda kör i.

Parkes och Norma verkar ha det bra på betet. Jag är där lite då och då och kollar. Deras hagkompis en bruksnordis-märr är dock väldigt närgången och vill hela tiden ha morötter av mig så det är svårt att greja med dom i lugn och ro.

Jag brukar dock ta upp fötterna på fölet varje gång och klia henne lite.

Hem kommer dom under andra hälften av augusti. Snart får dom även besök av "Danskan" som ska vara där (i en hage på andra sidan vägen om dom) i omgångar när vi i familjen åker bort på lite "semestertripper".

Kan vara bra för henne att få äta lite mer gräs än normalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar