söndag 5 augusti 2012

Bortlottad och bortkörd

Ja kanske det vänder åt fel håll nu då.

Det har ju varit bra mycket flyt nu ett tag så det är väl kanske dags för Fru Fortuna att vända sig ifrån mig.

Torsdagens lopp för Danskan blev ju ett riktigt antiklimax och ibland funderar man ju hur travreglementet är beskaffat.

Jag har ju en förmåga att åka på drivningsböter rätt så ofta, sällan för "felaktigt bruk av körspö" men ofta nog för "övrig felaktig drivning".

Något som troligen beror på att min stil är lite väl "yvig" när jag har "chans" att nå en bra placering.

Böter i loppen kan ju ibland slå verkligt fel och det har jag ett tydligt exempel på nu från i torsdags.

Jag gjorde inget fel och fick inga böter men blev ändå drabbad rejält.

Nu kan man ju fundera på om det även var en blandning av viss inkompetens i bandomartornet på Hagmyren, såväl som ett reglemente som slår fel emellanåt.

Tänk er följande scenario; Jag sitter i rygg ledaren med ca 500 meter kvar till mål när den i dödens trycker sig till ledningen och ledaren galopperar i samma stund som han blir omkörd.
Ledarens kusk drar tvärstopp när hans häst galopperar (mot reglementet) och min häst får tvärnita för att inte köra rakt på honom ocgh galopperar även hon (utan egen förskyllan) då hon blir kraftigt störd.
Vi galopperar en stund, nästan på stället och tappar väldigt mycket på fältet innan hon ställer sig.

När jag inte vare sig hör eller ser någon skylt om att vi är diskade så kör jag naturligtvis ikapp fältet och straxt före mål passerar jag den som stört mig och tar sista pengarna, i alla fall tror jag det eftersom jag inte blivit diskad.

Men långt efter att jag passerat mål och nästan är på väg av banan ropar man ut i högtalarna att "Proud Bee ochg Björn Persson är diskvalificerade" .

Det är möjligt att detta är riktigt men att inte hinna ropa ut detta under loppet när man haft 400-500 meter på sig är ett rent hån mot oss och mycket dåligt av personalen på Hagmyren.

Om jag blivit diskad på "rätt sätt" hade jag aldrig behövat bruka hästen sista biten för att få sista pengarna. Nu fick hon ju gå för fullt i mer än 400 meter helt i onödan.

Dessutom när följdverkan blev att den som ställt till allt först fick 900 kronor i böter för "Felaktig nedtagning att galopperande häst som stört medtävlare 3 och 8" och sedan i nästa moment blir "belönad" med de 2 000 kronor som han fick för den placering han blev uppflyttad på, när man långt efter målgång diskade mig för en galopp som skett redan 500 meter kvar.

Dåligt kan man tycka, men helt enligt reglementet, det känns dock som om "bollkänslan" saknades helt i detta fall.

Tråkigt med galoppen då jag tror vi sämst varit trea felfri.

Hon vinner lopp när som helst den här damen.

Nu faller det sig ju så att pengarna i sig gjorde väl inte så mycket i nuläget, men det är ju alltid tråkigt när det blir så här fel.

Fel blir det också lite väl ofta i lottningen till V75 kan man ju tycka om man är ägare till hästen Parkin.

På 12 försök inom rikstoton så har han fått spår 12 eller 8.

De två absolut sämsta spår man kan ha.

Det har han fått vid sex tillfällen. 50 procent av gångerna han startar på V75 har han alltså fått de sämsta spåren!

Sjukt och lite konstigt även om allt säkert går rätt till i Hästsportens Hus.

Det är ju inte direkt några "Sydafrika-grejer" det här med spårlottningen...

Det är ju tur att hästen själv inte verkar bry sig lika mycket om förutsättningarna som oss andra.

PÅ lördag är det Örebro som får ett gästspel av Henke och kompani.
Själv är jag på andra breddgrader, men det går nog lika bra utan mig.

Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar