tisdag 4 september 2012

V75 = dåligt läge


Snart är det dags att börja sätta likhetstecken mellan start på V75 och dåligt läge.

Hälften av gångerna Parkin startar inom "rikstoton" har han fått bakspår eller spår 8 bakom bilen. Annars har han ofta fått andra spår som inte borde passa honom.

Lik förbannat gör han så fina lopp varje gång.
Hoppas han kommer till nu ändå trots 11:e spår på Skellefteå på lördag. Hade det varit medeldistans eller längre hade jag inte varit lika orolig som jag är nu. Men på kortlopp är det betydligt svårare att hamna i ett dåligt läge redan från början.

Nu är ju varken Åke Svanstedt eller Stefan Melander med i loppet med någon av sina topphästar. De har ju ställt till det allt som oftast för hästen och Henke på slutet.

Det ser annars ut som ett rätt överkomligt gäng för att vara ett Silverdivisionslopp. Men som sagt spåret är oerhört viktigt och då spelar det ingen roll om hästen är bedöms som betydligt "bättre" än flertalet av motståndarna.

Det kan bli riktigt tufft ändå.

Jag hoppas naturligtvis på vinst och en plats i finalerna som en fin avslutning på tiden hos Henrik för den här gången.

På hemmaplan jobbar jag på som vanligt. Det är mycket "fostran" av lilla Parkes som är precis som sin "morbror" väldigt vaken och läraktigare än många andra föl jag hållit på med.

Hon är nu 3,5 månad gammal och ser fortfarande alldeles klockren ut i både ställ och fason.

Proportionerligt byggd är hon också.

 Just nu ligger fokus på att träna henne i att stå i "kättingarna" på kvällen och borstas samt att ledas ut i grimskaft ensam på morgonen (mamma Norma tar jag ut först i hagen).

Hon är väldigt duktig och rätt så samarbetsvillig även om hon "tjurar till" lite när hon inte riktigt vet vad som är på gång.

Lilla Parkes tränar på att stå i stallgången.
Danskan, Proud Bee tränar på här hemma och känns bra för dagen.

Nu blev det ju lite långt mellan starterna efter senaste gången i mitten på augusti, men eftersom hon inte är "svenskfödd" så finns det väldigt lite lopp i hennes klass.

Hade hon varit svensk hade jag nog kunnat kört in en hel del pengar med henne fort nog som det känns, för de där "Grundserieloppen" har inte sett alltför skräckinjagande ut och med fina prispengar dessutom.

De vanliga loppen är det ju lite svårare att konkurrera i.

Nu anmäler jag henne till Bergsåker den 11:e då det är en någorlunda skaplig "prop" för hennes del; Autostart, 2140 meter för hästar med högst 65 000 kronor. Hon har ju 43 000 på sig så det är väl som det är, men vad ska man göra.

Får hon bra läge, som exempelvis spår 1-5 och går lika bra som på Östersund så borde hon kunna tjäna en bra slant.

Kommer hon med så blir det för övrigt "hemmapremiär" för hennes del i såna fall.

Lite lustigt egentligen att ingen av mina hästar startat på Bergsåker ännu i år.

Varken Parkin eller "Danskan" har haft passande lopp.

 Konstigt, men så är det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar