torsdag 26 december 2013

God fortsättning

God fortsättning på er alla läsare.

Hoppas er jul varit bra.

Kan inte klaga på min jul heller även om jag arbetat mest hela tiden.

Vi "firade" redan i lördags här hemma då äldsta dottern Amanda (som också arbetat hela julhelgen) kom hem och umgicks med oss andra. Mest synd ha det varit om yngsta dottern Matilda som fraktats runt hit och dit eftersom hon går i gymnasiet och är den ende som inte jobbat under jul. På julaftonskvällen efter jobbet var jag bjuden till syrran och där blev det käk.

Jag har otroligt vackra barn tycker jag :) Foto: Anette Svanberg ©

Jag har även hunnit med att träna hästarna även om det är lite vanskligt på isen.

Först var det stormen som stängde mina körvägar med diverse nedfallna träd så jag fick hitta alternativa vägar för att komma någon vart.
Sedan så har det varit regn och plusgrader mest hela tiden. Det har inneburit blankis överallt, så det är inte lätt att träna på ett vettigt sätt. Det går ju alltid att köra, men tappar de en sko så kan det bli besvärligt att ta sig hem igen, så man tränar med "andan i halsen" just nu.

Tanken är att Bonden ska ut och starta nästa fredag. Jag hoppas bara at han äntligen ska få ett vettigt spår.



Bonden får hitta nya vägar att träna på. Foto: Björn Persson ©

Parkin har det tufft i loppen i Frankrike och fick inget med sig igår när han gjorde sin tredje start på Vincennes stora bana.

Jag vet inte riktigt vad som gör att de hela tiden hamnar så illa till med honom. Han som körde igår misslyckades ju kapitalt med att komma iväg vettigt och att sitta sist i för klassen lågt tempo är inget vidare när de börjar köras.

Han såg lite less ut sista biten, hästen.

Vi får väl se om de väntar till mars och landsortsbanorna nu då. Eller vad som hittas på. De påstår att han känns väldigt fin i alla fall och det är ju bra så.

Arvtagerskan Parkes känns som om hon har samma talang som "junior".

Hon är för min del tacksamt nog, dock mer sugen på att springa än vad han var. Det är ju på gott och ont, men hon är lite vassare i sättet.

Det känns dock som om "Det" finns även hos henne.

Jag kör mest mängdträning men ibland drar hon iväg och enligt GPS:en så har hon redan 1,45 tempo i kroppen ett par hundra meter i klockrent trav. Nu är det ju inte vad jag vill köra redan men jag vill inte heller dra i henne för mycket så hon blir het av den anledningen.
Det gäller att ta det lugn och fint.

Man riskerar dock en viss hetsighet hos hästar som uppträder så här, men jag försöker hålla henne lugn. Jag försöker mestadels få henne att bara jogga "kontrollerat" där underlaget tillåter men det behövs snö.

Hur som helst så känns det som om det är en spännande häst framöver.

Jag tror det blir bra bara hon håller ihop.

Vi kämpar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar