tisdag 10 december 2013

Struligt amatörlopp

Har varit på Ortviken i helgen för att jobba nattskift. Nu är jag ledig och har tid att skriva ner några rader. Har haft lite ont i ryggen efter att ha blivit mörbultad i torsdags på Bergsåker.

Amatörlopp är ingen dans på rosor.

Blev uppsatt på en häst jag aldrig kört förut som hade många nollor i raden, så det var ju kul att kunna leverera en matlapp i alla fall efter ett smyglopp i tredje/fjärde inner. Däremot så trodde jag aldrig att man skulle lyckas bli "påkörd" både framifrån, bakifrån och från sidan i samma lopp.

Som lök på laxen så sneddade jag lite över knäna på en jag med i sista sväng och fick 900 i böter då jag "svarade" lite sent mot den i tredjespår när jag tråcklade mig ut i sista sväng. Lönsamt att köra då jag brukar ta 5 procent och ingen uppsittning. Backar 800 på torsdagens körning alltså.

Inget att säga om de böterna ändå.

Men jag är ändå jävligt förbannad på de i måldomartornet som verkar ha tittat på filmen med solglasögonen på eller i alla fall inte som de borde. Det fanns en hel del att önska av de bedömningar de gör av vad som händer övriga delar av loppet. Åtminstone två av de som kör på mig blir ju utan böter och den som ställer till så att hela fältet håller på att gå omkull varvet från mål verkar ju också ha klarat sig.

Det är ofattbart egentligen men jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det är för dåligt. Det kostar oss alldeles för mycket i böter som det är och det känns orättvist när de i tornet inte har full koll på när en del rent livsfarliga grejer händer.

För dåligt säger jag.

Jag hade hur lätt som helst kunnat bryta ryggen när jag får en häst som inte hinner dra stopp över mig straxt innan varvningen. Något händer längst fram i fältet och det blir tvärstopp. Jag hinner ta upp men den bakom mig dundrar rakt in i mig. Jag ligger som en fällkniv framåt och hästens knän smäller på mig i ryggen samtidigt som jag får hela hästhuvudet och bogen som pressar ner mig framåt. Det är ren tur att inget allvarligt händer innan han bakom lyckas ta upp sin häst.

När jag med värk i ryggen kommer hem och ska titta på ATG-live för att se vad som händer så ser jag att det är ren klantighet/hänsynslöshet som ställer till det.

Om man kommer undan utan straff när man kör ner i en lucka bakom ledaren, som knappt rymmer enbart en häst, med ett helt ekipage så att man håller på att "strika" ett helt fält och den som sitter i vinnarhålet blir "tvingad" att dra tvärstopp för att inte bli påkörd och du får en följdverkan i hela fältet som har kunnat sluta hur som helst, då gör man inte sitt jobb i måldomartornet på Bergsåker tycker jag.

Vi var fyra som fick böter i det här amatörloppet. Det skulle ha varit minst tre till om jag fått bestämma. Men det kommer aldrig att hända.
Jag hoppas bara jag blir bättre i ryggen. Jag har snart kört 200 lopp i mitt liv och jag har aldrig varit närmare döden än jag var i torsdags kan jag säga.

Parkin startar igen på söndag som det lät på Sofia Aronsson senast jag pratade med henne. Hästen hade tagit premiären bra och åt som han skulle efter loppet. Har det inte hänt något speciellt så räknar jag med start på söndag.

Quantum Bond tränar på och lika med Parkes. Idag var Veterinär Westin hit och vaccinerade båda så nu får de ta det lugnt några dagar. Jag hade kört båda innan och det fanns inget att anmärka på.

Eventuellt startar "Bonden" i början på januari. Jag har alltså mer eller mindre gjort bokslut för året.

Med 14 i segerprocent som kusk (3 segrar på 21 starter) slår jag de flesta i det här landet. Trodde aldrig jag skulle få skriva det ;)

Siffrorna generar knappast några fler styrningar men ändå. Kanske det där med "Profet i sin egen hemstad" osv.

Passade även på att dräktighetskolla Norma när Kjell ändå skulle hit. Och hon var fortfarande dräktig. "Han hade bläs" sa Westin och skrattade. Vi får väl se om han har rätt.

I dag kom för övrigt Travronden sVinternummer och det är alltid roligt att kolla igenom hingstannonserna.

Glad att jag betäckte Norma medan fölavgiften på Chocolatier fortfarande var oförändrad. Höjt pris med 15 000 till nästa säsong. Kostar 60 000 plus moms för de som betäcker i sommar. Förutom bokningen på 5000 då och alla andra kringkostnader.

Det sista fölet (troligen) jag föder upp blir alltså det klart dyraste ändå.

Nu kom jag i alla fall rätt på det den här gången. Om det nu blir något föl vill säga.

Höres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar