tisdag 3 december 2013

Debuten på Vincennes avklarad

 
Det blev väl kanske ingen succé vid första anblicken för Parkin på Franska Vincennes igår. Han slutade 8:a i prislistan och det var först utanför pengarna efter ett väldigt tufft lopp.

Både Sofia och kusken Eric Raffin var dock nöjda med prestationen.

Raffin hade direkt efter loppet sagt att nästa gång då kör vi bakifrån. Han var villig att köra hästen igen om ingen av hans vanliga "uppdragsgivare" hade någon häst han "måste" köra.

Enligt honom så hade han fått lite "tjuvsvar" från början och fick gå i dödens första 600 metrarna innan han övertog ledningen. Då fick han genast tryck av en häst som han inte ville släppa till eftersom den brukade avsluta dåligt. Han hade hoppats att favoriten skulle komma tidigare, men denne kom inte förrän med 1000 meter kvar och i början av uppförsbacken (om jag kommer ihåg rätt) och då släppte han ledningen. Därefter fick han jobba med honom lite för att få igång honom, Han ryckte både norsken och tussarna då, men annars körde han inget på hästen de sista 200 metrarna på upploppet, vilket Sofia tyckte var lite klantigt eftersom han blev av med en eventuell 6:e plats sista 50 metrarna.

Parkin i ledningen på Vincennes igår. Foto: Equidia skärmdump

Sofia trodde det var mycket mjölksyra, men tyckte hästen hade kämpat. Ändå trodde hon att han med snällare lopp säkert varit bland de 6 första. Det är inte speciellt lätt i loppen på Vincennes, och det blev långt ifrån optimalt för att vara första gången på en så speciell bana.

Speciellt när han inte varit på en bana sedan han startade på Bollnäs i min regi i mitten av oktober.

I morse hade han både ätit bra och varit pigg enligt skötaren Satu, så det är bara att ta nya tag.
Nästa start blir söndagen den 15:e i ett liknande lopp. Har han tagit loppet på rätt sätt kanske det bli lite bättre resultat.

Vill ni se loppet från igår är det bara att trycka HÄR

På torsdag var det tänkt att jag skulle köra två lopp. Ett i amatörloppet och så min egen Quantum Bond.

Bonden har jag dock tvingats stryka eftersom han sparkat sig själv på en bakkota. Idag hade han ett stort sår efter en brodd mitt på vänster bakota, ur vilket han blödde rejält. Nu är det omlagt och jag tror det inte ska innebära några bekymmer framöver, men jag tycker inte han ska starta på torsdag.

Annars är det bra. Parkes tränas igen även om det är lite svårt att få tilll någon kvalitet när det inte är någon snö. Det känns dock som om den här damen blir lite vassare, än vad "junior" var i sin ungdom, vilket är tur för mig. Kanske jag klarar av att vinna lopp lättare om de är lite piggare. Hon känns väldigt fin i alla fall de bitar hon springer.

Hon börjar även bli snäll att sela av ute. I början hade hon lite bekymmer med det. Det är ju bra att kunna göra det i vinter så att man inte behöver släppa ut all värme i stallet varje gång man öppnar dörrarna.

1½-åriga PARKES börjar lära sig ett och annat. Exempelvis stå själv ute när vagnen tas bort . Foto: Björn Persson ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar