onsdag 19 februari 2014

Hästuppdatering

Efter årets tråkiga inledning så går livet vidare.

Hästarna ska tränas och det planeras starter och annat.

Igår var jag och hämtade en finka löshö. Det är svårt med att få höet pressat för min senaste leverantör så nu får jag åka och hämta en finka var 14:e dag. Det är en liten tripp på 5-6 mil tur och retur men vill man ha bra torrhö och inte hösilage-balar så är det som det är.

Quantum Bond var inte till sin fördel senast. Varför vet jag inte då allt var bra innan. Men som sagt pulsen var hög efter loppet. Tränar normalt efter det och jag hade tänkt prova igen nu på fredag, men jag kom inte med.
Nytt försök på onsdag och Bergsåkers lunchtrav. Voltstart tyvärr och då hänger ju mycket på spåret om vi ska komma iväg.

Parkin gjorde ett bra lopp i Frankrike i helgen men räckte återigen inte till på Vincennes. Fick ett bra lopp i fjärde par invändigt men luckan kom kanske lite för tidigt och spurten som gjorde att han låg 3-4 i mitten av upploppet ebbade ut eller om det var så att Fransoserna fick upp farten mot slutet och ett helt gäng hästar långt ut tog sig förbi precis före linjen. Jag tror det alla hästar från 5:e plats ner till Parkin som var 10/11 gick mellan 13,9-14,1/2700 meter. Formen sitter där som det verkar då hans tid 14,1/2700 meter är bara en tiondel från hans rekord på lång distans. Nu skulle han provas på autostart och 2150 meter på Enghiens travbana nästa onsdag. Vi får väl se hur det går.

Tvåårige Parkes strular det till sig för och hon är fortfarande lite framhalt av sitt gamla "balltramp". Inte roligt att träna halta hästar så nu har hon fått vila en vecka igen. Det är ingen större fara för framtiden men hon är väldigt trycköm. Och tiden går.
Fölmärren Norma är tjock som en boll och det tyder ju på att det är en föl därinne i alla fall. Har god aptit och är relativt pigg med små tjurrusningar i hagen emellanåt.

Min borskänkta dam, Prevenue har jag precis betalt in 2000 plus moms för till bokningsavgiften på No Frosting och även skickat iväg ett mail till Ortsjöns hästgård för att kolla om de skulle få igång sin seminverksamhet under 2014 som de skriver på sidan.

Har dock inte fått något svar ännu trots att det var någon vecka sedan nu, så vi får väl se vad som händer närmare, det är ju ingen brådska.

Är ju bara två mil dit genom skogen så det hade ju passat ypperligt istället för att behöva åka 10-20 mil bara för att inseminera henne.
 
Prevenue- på den tiden hon bodde här hemma. Foto: Björn Persson ©

Ska bli roligt med ett föl efter Prevenue som har en så gedigen stam. Dessutom så vann jag ju mitt första lopp med henne.
Bra faktorer, alltså ;)

För de minnesgoda så är hon efter Revenue, som blivit "poppis" igen efter det att USA-sonen Market Share vann Hambletonian för något år sedan, samt att hon har fina syskonen. Bland annat dubble miljonären hingsten Present och de duktiga stona Premula och Premiss.
Kan bli en spännande avkomma från henne till ett rimligt pris tillsammans med Chocolatier-brodern No Frosting

Kämpa på ni där ute!

1 kommentar:

  1. hoppas det lossnar snart för Parkin! Och blir spännande med nya fölet också. Parkes kommer sig nog, tror hon har det rätta drivet och vinnarskalle, låter så på din beskrivning av henne.

    SvaraRadera