måndag 8 februari 2010

Femma var inte godkänt

I fredags körde jag min jobbarkompis Eriks häst Redgauntlet i amatörloppet på Bergsåker. Det var första gången på flera år som jag agerade "lånekusk" och det gick väl skapligt, även om jag trodde det skulle gå bättre.

Som vanligt är det struligt i amatörloppen.

Jag vet inte varför, för kuskarna brukar ju kunna köra vettigt i "vanliga" lopp, men så fort det är amatörlopp så verkar det bli ren kaos.

Så även denna gång.

Först blev det som vanligt ett antal omstarter. Då prickade jag starten klockrent.

I den giltiga då blev det naturligtvis sämre och vi blev lite sena i vändningen. Hästen som gick i väg klockrent i de båda föregående starterna fick helt plötsligt väldigt svårt att ta fatt i trav och taktade ur lite och tappade fart och rytm innan han kom iväg och vi blev sist ut ur startfållan.

Hamnade ändå i tredje par utvändigt, som blev fjärde efter 500 meter.

En skaplig position ändå och ett bra slagläge i vanliga fall, om inte det norska huvudlaget ramlat ner redan i utgången på första sväng och förstörde dagen för oss ytterligare.

Dety var första gången han gick med någon form av annat huvudlag än öppet och när skygglapparna ramlade ner blev han väldigt het, och så fort det hände saker runt i kring oss höll han på att springa upp i vagnen på framförvarande ekipage.

Det var bara att sitta och parera rycken och försöka få honom att lugna sig lite och samtidigt hoppas på att krafterna skulle räcka ändå, trots att han pullande kraftigt hela vägen.

700 kvar började den framför flytta ut och jag kunde köra framåt ett hack, där blev det en trött rygg, men jag tråcklade mig ut ett spår, möjligen regelvidrigt- men inga böter ;) och kom in som fyra i sista kurvan.

Den i dödens såg trött ut så jag chansade invändigt och kom in på upploppet som trea ändå, trots allt strul.

Tyvärr så hade krafterna sinat (eller så bjöd han inte till riktigt) och han stumnade in mot mål och två konkurrenter kunde passera oss på upploppet.

Men vi blev 5:a och Erik blev 3000 kronor rikare.

Nästan 3000 rikare blev för övrigt jag också, eftersom jag för en gångs skull lyckades sätta mitt 36 raders V65 system tidigare under kvällen.

Det händer inte ofta.

Så det blev inte helt misslyckat ändå.

i alla fall inte för min del.


Redgauntlet och jag är trött femma i mål på Bergsåker i fredags

Det var väl egentligen inte godkänt med en 5:e plats och både Erik och jag hade väl hoppats på en bättre placering.

Men ibland är omständigheterna inte på ens sida.

Det bara är så.

Å andra sidan sprang han in mer nu än han gjort i de två senaste loppen då det varit P21 och både dåligt motstånd och låga prissummor.

Nästa gång får han väl visa att han är bättre än så här.

Förhoppningsvis sitter skygglapparna på "norsken" bättre då. Jag tror han skulle ut i ett lärlingslopp nästa gång.

Förutom den missade starten så är jag nöjd med styrningen i övrigt och nu har jag kört in pengar i sex lopp i rad.

Det är personligt rekord för min del.

Jag har dessutom inte kört galopp i lopp sedan i maj och det mesta flyter på i travvärlden, även om många nog tycker att man är en pajas på travbanan.

Det senaste jag hörde var att jag i onsdags när jag var trea med Newyorken skulle ha stört den häst som Peter Eriksson körde.

Det var bra gjort av mig tycker jag, speciellt som att den hästen aldrig var närmare mig än ett par längder bakom och det var precis vid målgång den var som närmast.

Folk inom travet är som sagt roliga.

Precis som en viss brorsa till Bergsåkers dominerande tränare.

Denne "brorsa" ifrågasatte på Galan i lördag om Erik "verkligen ville vinna några lopp" detta med tanke på att han satte upp undertecknad i amatörloppet och inte frågade denne "travtränarbrorsa", som faktiskt varit tvåa med hästen en gång tidigare.

Nåja.

Det bjuder jag på.

Å andra sidan finns det ju dom som berömmer mig också för mina insatser på travbanorna (även om dom nog är i fåtal).

Själv skulle jag dock aldrig nervärdera mig till att "tigga" styrningar genom att gnälla hos hästägare och beklaga mig över andras förmåga.

Men det är JAG det.

Nu är jag väl inte världens bästa kusk så jag har väl inget att komma med, men ändå.

I morgon börjar jag köra Norma igen. Ikväll så har jag skott henne och i morgon börjar vi om igen.

Har inte hört något mer om leasingen så det är väl bara att prova själv.

Nu har det ju gått de utmätta "tre månaderna i hagen" så det är väl bara att börja på.

Det blir som det blir.

Funkar det inte så blir det väl betäckning runt midsommar.

Beroende på ekonomin så väljer jag mellan Dell Ridge Image (för mig billiga alternativet) eller Order By Fax (för mig dyra alternativet).

Nu är det ju så att i trav så kan det billiga alternativet lätt bli det dyra och vice versa.

Men på min nivå spelar det mindre roll. Jag föder upp hästarna för att tävla med dom och för mig är det som i reklamen. Fyra små smällar gör mindre ont än en rejäl smäll.

Därför blir det troligast en sväng till Jämtland och den förstnämnde.

Det har ju gått bra förr och kanske historien upprepar sig. Det är snarlikt läget då Hibbitt blev till. En dåligt travande märr, en billig outcrosshingst i Jämtland som betäckte med naturlig betäckning.

Vi får hoppas på det.

Hade planer på att starta New York City på fredag men propositionen som passade bäst såg lite för tuff ut. Anmäler till nästa fredag istället. Kan bli tufft att komma med, men annars så får vi väl träna på.

Junior tränar på som vanligt men börjar bli lite för seg. Dags att snäppa upp träningen lite och börja köra lite tempo nu.

Planerad årsdebut den 8:e mars om allt går som det ska.

Räknar med ett par banjobb innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar