söndag 14 februari 2010

Start på fredag

Nästa veckoslut är det dubbeltrav på Bergsåker igen.

En vanlig travdag på fredag och sedan V75 på lördagen.

Även denna gång hade vi kunnat komma med i stodivisionen men jag tyckte "propparna" var för hårda den här gången. I stället hittade jag ett kortlopp under fredagen åt New York City. Hon var ju skaplig senast i ett comebacklopp och jag hoppas hon kan tjäna en slant denna gång också, även om motståndet borde vara hårdare än senast.

Erik Remnehag var här och hjälpkörde i torsdags när han lämnade tillbaka min hästtransport.

Då fick han välja häst och han valde att köra Parkin som ägnat de senaste två månaderna åt att jogga i en brant uppförsbacke. Han har blivit väldigt "segstark" av detta men tappat allt tempo så nu behöver han gå lite snabbare för att inte hamna i någon slags koma, eller något.

Erik körde som sagt "Junior" och jag fick hålla till godo men Newyorken. Vi körde en rejäl värmning och sedan blev det fem intervaller i en lite "snällare" backe med svagare lutning.

Newyorken var som vanligt medan Parkin var som väntat mest seg.

Erik tyckte, att som han sa: "Det är nog inte många som tränar så här hårt".
Och ändå så körde ju vi i mitt tycke ett snällare pass än jag gjort tidigare i vinter. Men det är väl kanske därför såna här mediokra hästar kan tjäna någon krona när dom är "färdigställda"

Nu har det ju varit extremt hårt för Parkin i vinter. Jag tror aldrig jag tränat någon häst så tungt förut. Och han ser faktiskt med rätta lite sliten ut.
Jag kan ha tagit i lite för mycket, men det må bära eller brista. Nu har han ju i alla fall fått en rejäl "förssäsongsdos"i sig.

Jag vill inte att han ska "vika ner sig" mot slutet som han gjorde de sista starterna i höstas. Men om han gör det ska det i alla fall inte bero på orken.
Hur som helst så är det ju dags att "släppa upp" honom i träningen nu och köra med mindre belastning och på planare underlag för att segheten ska gå ur honom.
När träningen nu ändras till mer tempo och mindre styrka, så borde han visa på lite piggare takter om några veckor.

Om jag prickat rätt vill säga.

Jag ska även sko om honom framöver och ta bort "tegeldojorna" från framfötterna så det blir lite lättare för honom att springa fort också.

Planerna är att årsdebutera i mars.
Men vi får se.
Parkin har haft en tuff vinter. Här anade han nog inte vad som komma skulle

Norma blir som sagt kvar här hemma.

Hon som tänkte leasa henne backade ur.

Inget atts äga om detta.

Det är ju ett fritt land.

Jag har nu kört henne varje dag sedan i tisdags och hon har varit lite "knöligt" i travet, men idag (Ta i Trä) var hon riktigt fin.
Hon kommer ju aldrig att vinna något skönhetspris för sitt sätt att trava, men får jag henne bara att lära sig att hålla farten utan att galoppera, så kan det nog gå att få fason på den hära damen också.

Det lär ju inte bli någon långvarig framgångssaga men chansen finns i alla fall att hon kan göra några starter om hon håller ihop den här gången.
Huvudspåret är ändå en betäckning framåt sommaren.
Men tills dess tränar vi på.

Hur som helst blir det inga veterinärbehandlingar i lederna den här gången, eftersom det inte hjälpte förra gången. Blir hon halt igen blir det vila igen.

Det vore skoj om hon kunde hålla ihop för talang har hon i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar