torsdag 4 februari 2010

Newyorken trea och lånekusk på fredag

New York City blev trea igår på Bergsåker.

Hon visade bättre takter än i fredags även om hon som vanligt var lite tråkig sista biten, nu fick hon ett bättre lopp i rygg på ledaren mest hela loppet, men det var å andra sidan betydligt mer meriterade hästar den här gången jämfört med i Östersund.

Nu hade väl ingen av hästarna i onsdagsloppet någon riktigt bra rad och det var väl därför de dök upp i ett "comeback-lopp" trots detta gick det fort i loppet och hon gick fina 17,8 voltstart.

I fredags klarade hon med nöd och näppe av en 18,5 tid i ett lopp som var 500 meter kortare och som startades med bil...

Det handlar mycket om "skallen" på den här damen.

Tredjeplatsen gav bara blygsamma 1900 kronor i inkörda pengar. Då jag dessutom drog på mig 600 spänn i böter för den vanliga orsaken - "felaktig drivning" - så blev det inte så mycket på pluskontot.

Det var ju viktigast att få lite fler startpoäng, så jag är inte alltför missnöjd ändå med drivningsböterna som innebar att jag i sista steget lyckades förmå henne att komma tillbaka och ta tillbaka tredjeplatsen som hon var på väg att slarva bort sista biten.

Efter omskoningen så funkade hon bättre i balansen gentemot fredagen. Då jag bedömde att hon skulle kunna gå barfota fram (det var bara jag och en till på hela travdagen som körde utan) så antog jag att det skulle funka utan blodvite den här gången.

Och det gjorde det.

Jag fixade till framhovarna i morse så vi får se när det blir start igen. Det gick att spara dem skapligt mot vad jag trodde, så det går nog att köra barfota fram ganska snart igen om banan tillåter.

Finns ett stolopp nästa fredag, men jag tycker det såg lite tufft ut propositionsmässigt. Men desto mer pengar hon får på sig desto "vidare" blir propositionerna, så det är kanske lika bra att vänja sig..

Själv så ska jag köra lopp igen redan i morgon kväll.

Det är amatörlopp på Bergsåker och hästen heter Redgauntlet och jag tycker nog att vi ska vara med därframme. Kapacitet till det har han i alla fall.

Det är bara att hoppas att Erik har ställt iordning.

Hästen har sett lite bekväm ut i de senaste loppen så vi får väl se hur det går. Det gäller väl att komma bra till och hoppas på att det är fritt till slut.

Kul ska det bli i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar