måndag 6 september 2010

"Floppen" och lite annat

För ovanlighetens skull har jag varit i blickfånget den senaste tiden.
Artiklar i Östersundstidningarna, utsedd till "Floppen" på Östersund i tisdags och så den senaste, omnämnd i Uppfödarbloggen på ASVT:s-sida, här

Det har inte gjort speciellt mycket att bli "utpekad" som en motpol till proffsen (även om det naturligtvis hade varit roligare att uppmärksammas för att vara riktigt duktig på något).

Att man blir uppmärksammad för att man är så dålig på det man gör, när man trots fler än 100 försök ändå inte lyckats vinna lopp (jag kontrollräknade just och det är till och med hela 115) är ju inte så konstigt, egentligen.

Men det är ju samtidigt som om man blir lite utpekad som "sämst i världen", typ.

"All publicitet är bra publicitet" var det någon som sa och även om en del inte tycker det i det här fallet, så gör det som sagt inte mig speciellt mycket.

Jag tycker ändå det mesta är bra skrivet, och dessutom är det ju SANT. Jag har ju ALDRIG vunnit ett lopp.

Mig gör det inget om det skrivs. Dessutom körde jag ju dåligt den här gången - också!


I fredags blev jag utsedd till "Floppen" i Travronden, efter en mindre lyckad styrning och en blygsam 5:e plats som favorit på Östersundstravet.

Det är ju ganska lätt att föreställa sig och tro att jag är någon sorts "storpajas" som inte fattat "mitt eget bästa" och bara kliver ur vagnen och låter "de bättre lämpade" köra loppen eftesrom det gick så dåligt senast.

Det vore ju en enkel väg att gå, men enkla lösningar har aldrig varit min grej. Däremot är jag ganska egensinnig när jag bestämt mig för något och det är ju på gott och ont.

Inbillar jag mig att det går att göra så ska det mycket till för att överbevisa mig.

Dessutom så har jag (trots att jag aldrig vinner lopp och är en så dålig kusk) ändå rätt så bra siffror om man ser till inkörda pengar och övriga placeringar.

Kollar man statistik för de senaste tre åren så har jag en sammanlagd platsprocent på 21. Det innebär att jag är 2:a eller 3:a i var 5:e start jag kör.

Ser man till pengarna så har jag under samma period kört in ca 140 000 kronor utan att vinna.

Om man sedan, mina dåliga körhänder till trots, så har jag ändå lyckats hålla hästarna i trav utom vid blygsamam 5 tillfällen av de drygt 60 lopp jag körde under perioden 2008-2010

Det är möjligt att det är helt enkelt så att jag är inte tillräcklig talangfull för att lyckas fullt ut som kusk, men jag tänker ändå fortsätta ha roligt och köra lopp.

Nu är ju travet mer än bara pengar och att vinna för mig.

Det är ju själva tävlingsmomentet som är en stor del av tjusningen. Och även om inte alla bagare gillar att äta bullar så vill alla fall jag vara med hela vägen.

Det skäms jag inte för.

Och även om jag aldrig skulle vinna ett lopp så är väl det något slags rekord det också.

Däremot är jag ju inte korkad på det viset att jag inte förstår att hästen har potential att tjäna fina pengar. Nu nästa gång (imorgon) får Henke chansen igen på Bergsåker och vinner han då, så räcker poängen möjligen till en eventuell V75-start i början av oktober.

Den chansen vill jag inte slarva bort, även om jag helst kör själv.

Hästen kändes trög som vanligt men annars var han riktigt bra på östersund - det var kusken som var dålig.

Det tror jag inte fallet blir på Bergsåker imorgon.

2 kommentarer:

  1. Vill nyansera debatten lite.

    Hur många favoriter har du bränt i karriären? EN! Om Erik, Björn G, Åke eller Örjan bränner fyra favoriter en kväll är det glömt dagen efter som de vinner med två favoriter och har tagit en dubbelseger.

    Ove A Lindqvist körde väl ca 200 V75-lopp innan han åter fick vinna inom "lördagsspelet" med Youpie. Det som inte nämndes då var att de flesta hästar han fick köra var "chanslösa". Han brände inte alltför många favoriter under dessa 200 lopp.

    Som du skriver, så har du bra platsprocent. Om man jämför i förhållande till de chanser (spelarna värderat) du haft kört bättre än förväntat? I åtta av 115 lopp har du varit spelad till under 10 ggr pengarna. DÅ har du tagit pengar alla gånger, uton vi ett tillfälle.

    Sen är det f-bannat svårt att köra travlopp. Jo, jag har testat... Det är orättvist att jämföra sig med de som kör lika många lopp i veckan som du kör per år...

    Kör hårt, Björn! / Håkan

    SvaraRadera
  2. Tack Håkan för uppmuntran, jag försöker göra mitt bästa :)

    SvaraRadera