lördag 18 september 2010

Ingen vinst nu heller

Det blev ingen segerdefilering för mig den här gången heller. Men jag får väl kanske skylla mig själv även denna gång.

Hästen var riktigt bra även denna gång. Men löpningsförloppet gav en del att önska.

På förhand var det ju ett uselt läge, men då fyra ekipage var strykna när starten närmade sig blev det i alla fall färre hästar att runda.

Nu hamnade jag ju från 12:e spår i fjärde par ytter, trodde jag åtminstone, men det tyckte inte kusken innanför mig som helt plötskligt skickade ut mig i tredje, så efter 300 meter fick jag backa till vad som skulle bli femte ytter. När jag väl hade backat då passade det väldigt bra för honom att gå ner på innerspåret. Så det var bara att ge sig framåt igen.

Ungefär så har det varit mest hela tiden på slutet i loppen för min del.

Hur som helst blev det tredje par, en bra position inför fortsättningen tänkte jag. Nu blev det ju som vanligt då den i dödens tagit upp för att få fram någon och då den framför mig gav sig iväg, hängde jag på. Nu kom ju han ner i dödens tämligen snabbt, medan jag blev kvar ute i tredjespår resten av loppet.

Jag hade chansen att ta upp och gå tillbaka ner i andraspår i kurvan efter varvningen men eftersom jag är förbannat korkad så satt jag kvar där ute och harvade på.

Kom ner i dödens in i sista kurvan men återigen lyckades jag inte behålla mitt spår då den blivande vinnarkusken stack in frambenen på någoty vis mellan ledaren och mitt sulkyhjul och sedan "galltjöt" hela kurva att jag skulle hålla ut. Jag höll emot in tills vi svängde in på upploppet då jag helt plötsligt var ute i tredje igen.

Parkin bet i och vi tre kämpade sida vid sida tills det var 75-50 meter kvar då jag kände att det inte var lönt att jaga på honom något mer utan att orken tröt.

Han blev ändå trea på mycket dugliga 15,8 full väg. Och 7 500 in när man kör som ett rövhål är ju bra facit ändå.

Det är som sagt en riktigt bra häst i fin form annars.

Dyker inget oförutsett upp så blir det nu tre veckors träning och uppladdning fram till den den 9 oktober och en V75-start på Hagmyren för hans del.

Till Hagmyren ska även Prevenue nästa vecka. På söndag testar jag att starta henne i ett P21-lopp där. Anmälan på måndag. Hon var ju halvgalen berättade jag ju i senaste bloggen.

Till senaste passet bytte jag till ett vassare bett, något jag inte brukar gilla att göra, men för hennes del blev det klockrent.

Lugn och väldigt hanterbar.

Dessutom äter hon nu magmedicinen Gastro Gard fram till onsdag (96-timmars karens) och jag hoppas det hjälper henne lite.

Jag har även haft besök av Travronden som var här och kollade på Parkin och tog ett snack samt fotade. Tanken är väl att ett reportage om våra förehavanden dyker upp i tidningen lagom till Hagmyren.

Vi får väl se hur bra det blir. Kul ändå att en liten "skitamatör" som jag just nu får så mycket publicitet, kanske för att jag går mot strömmmen lite vad det gäller körningen.

Men det finns väl en story bakom allt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar