måndag 27 september 2010

En slant blev det

Undrens tid är inte förbi.

Det blev en slant med Prevenue igår på Hagmyren. Tyvärr så var hon lite väl stressad i både värmningen och i starten.

I starten kastade hon sig rakt upp i luften på "kör" och galopperade sedan och jag tänkte att jag hade tur som fick en chans till då det blev omstart dömd, eftersom ett par andra ekipage var på fel ställe.

I den giltiga starten var det samma visa och vi var 30-40 meter efter hela fältet när hon ställde sig i trav.

Jag körde på i eget tempo invändigt och tog mig närmare och närmare fältet. Det gick rejält fort därframme så jag hade hoppet uppe om att få kontakt så småningom när rusarna blev trötta.

Och hon plockade hästar eftersom både av egen kraft och då de galopperade och vi var i kontakt 600 kvar och det kändes som att vi ändå skulle kunna bli 4-5:a eller något liknande. Precis då så galopperade den utvändigt om oss och vinglade naturligtvis innanför vårt högra hjul. Jag skrek då till att han skulle passa sig och då blev hon rädd och så hoppade hon en gång till.

Sedan trodde jag den dagen var förstörd.

Nu ställde hon sig ju på en gång och vi lyckades faktiskt komma ikapp och ta ett par ekipage till samt svara de som kom bakom oss. Utan galopperna har hon lätt gått under en 18-tid som det kändes.

Men frågan är väl om hon tänker gå felfritt någon gång.

Jag tror att det mestadels var bettet som störde henne den här gången.

Hon ligger ju på rätt friskt och irriterades när jag fick hålla i henne. Såg att bettet vreds uppåt i munnen på henne när jag tog i henne när vi for ut i defileringen och det var nog inte så skönt.

Och att det möjligen var detta som störde mest den här gången, var det faktum att när hon väl började springa i loppet och jag slapp hålla i henne så slutade hon också att "jävlas" med munnen.

Ska testa med ett likadant bett, men av lite äldre och smnidigare modell som jag hade på Newyorken men som sitter på ett halvstängt huvudlag just nu. Ska flytta över det till hennes huvudlag och se hur det går. Det vrids inte lika mycket uppåt när man tar i hästen som det här nya bettet hon haft nu.

Anmäler henne redan imorgon igen till Solänget.

Henke ringde för övrigt och meddelade att han kan köra Parkin på V75. Hästen han hade själv var behandlad och var inte aktuell för att starta.

Det var ju bra.

Så nu laddar vi för V75 den 9 oktober

Imorgon skulle min farmor Vilma ha fyllt 95 år om hon levat. Hon dog 20 december 2008.
Det känns som igår fast det snart är två år sedan.

Imorgon blir det besök på kyrkogården och tända ett ljus för henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar