söndag 14 november 2010

Ingen vidare helg

Det blev ingen vidare helg.

Dubbla starter och det mesta blev bara skit.

Men så är det i travbranschen.

Det går upp och ner.

Så jag är inte förvånad.

Om vi börjar med Parkin så blev det ju som de som såg V75 i lördags ett rejält magplask.

Han var sig inte alls lik i loppet och Henrik sa att det blev tvärtomt i tanken vid varvningen.

Han hade nog kunnat jaga på honom lite sa han, men det var ju rätt att inte plåga honom utan sluta köra.

Det var väl ungefär det enda som blev rätt i lördags kan man säga, ja förresten, att han gick att köra så bra bakom bilen för första gången var ju också positivt, men resten kan man ju bara glömma.

Först upp på morgonen och fixa stallet och ut med de andra hästarna, lasta och fara redan 7.15. Framme i Gävle drygt tre timmar senare.
Första värmningen bakom bilen klockan 12.

Därefter duscha hästen och sko om till aluminumskor med grepp bak.

In med hästen i en box för torkning. Pusta en stund sedan sela på igen och ut till nästa värmning två lopp innan start.

Efter två bakvarv lossnade fotsteget på den nya sulkyn.

Henke in igen och vi fick försöka hitta en ny bult och skruva fast.

Min kompis Sören Larsson brukar ju hänga med och hjälpa till när jag startar ibland och han är ju en teknisk kille så han fixade ju detta. Själv hade jag fullt upp med att ta av framskorna på Parkin.

Aluminumskorna bak ville Henke ha kvar eftersom banan var lite svårbedömd.

Ut i loppet och tvärstopp där.

Tillbaka in, Henke bekymrad över genomklappningen.

Men efter ett sexhundring hängande i fjärdespår (när dom dessutom kör 12 på innerspåret) och sedan dödens med en 15 öppning på varvet, på en sån där bana, så måste det ha blivit rejält med mjölksyra.

Framförallt om man vet att förberedelserna bestått av en nästan tre veckor lång paus och bara några veckors "halvriktig" träning därefter.

Att det var första "långresan" för honom och att han dessutom är en häst som inte gärna dricker något när han är borta hemifrån kan ju också ha påverkat.

Han var lite "blåst" direkt men bara en liten stund efter loppet var han som vanligt och andades normalt.

Vi var hemma vid 20-tiden. Och det var en lång dag till ingen nytta kändes det som när jag kom hem.

Parkin var dock nöjd med hemkomsten och åt bra både igår kväll och i morse och idag sprang han till och med i hagen.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Nu tränar jag lite grann och så startar jag om 10-11 dagar i ett vanligt lopp på Bergsåker så får vi se. Funkar han kör vi på december ut, är han lika dålig blir det vinterträning och så siktar vi på våren.

Lucy Hill gjorde debut idag.

Det gick inte heller bra. Hoppade efter 150 meter då jag var på henne lite med tömmen för att slinka ner i tredje par ytter.

Galoppen var mitt fel alltså.

Den sätter jag på "lärpengskontot"

Sedan jagade hon ikapp fältet i inte speciellt "rumsrent" trav och på den gamla goda tiden hade det nog blivit ett "r" resultatkolumnen.

Trots huvudstången så fick jag sitta och hålla henne på vänstertömmen. Och på upploppet gick det inte att köra henne för fullt eftersom hon bröt ut så fort jag släppte efter på tömmarna.

Kändes ändå som en häst med skalle.

Och felfri så har jag lätt varit på pengar.

Trots dåligt trav.

Men frågan är om det går att få till travet på henne?

Hon gick en låg 17-tid med galoppen och det var ju inte jättedåligt, men hon travade betydligt bättre i jobbet för 10 dagar sedan.

Får väl träna på i backe och se vad som händer.

Sammantaget en usel helg alltså.

Nu återstår bara Prevenue och en resa till Östersund på tisdag, så är en lite intensiv period i travlivet över.

Inte speciellt inspirerande det heller att åka för ett P21-lopp och komma hem mitt i natten med dom här resultaten i ryggen.

Men hon har i alla fall gått framåt hela tiden, som det känns så det är ju inte helt iskallt.

Ja, vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar