måndag 8 november 2010

V75 igen

Nu är det dags för V75-start igen för Parkin då det är finaler på Gävle.

När han blev tvåa på Hagmyren i början av oktober kvalificerade han sig till detta meetings finaler. I klass II är det 200 000 kronor i första pris.

Att de ska hamna i min plånbok är nog en ren och skär utopi.

Jag tror inte att det händer.

I varje fall inte på lördag då förberedelserna inte varit de bästa.

Det är det som är problemet med att bo i Sundsvallstrakten.

Det kommer ju ingen snö att tala om före jul nu för tiden. Det innebär att det är köldgrader utan snö och det innebär i sin tur stenhårda träningsbanor för de allra flesta häromkring.

I alla fall för mig som är amatör.

Så även om hästen är frisk och kry, så är det oerhört svårt att taxera formen och chanserna på lördag. De ifrån södra delarna av landet har med största sannolikhet kunnat träna normalt i alla fall.

Det har inte jag.

Dessutom så gillar jag inte läget speciellt eftersom "junior" är väldigt skeptiskt mot just bilen, och framförallt dom som sitter där i när det gäller autostart.

Vingen är inget problem utan det är just bilen som stör honom och då han har spåren närmast bilen; 4, 5 och 6 vill han gärna stanna på en halv längds avstånd.

Och det går ju inte, då blir det kanske omstart och böter för Henke.

Därför så ville han "träna" lite grann på det momentet innan tävlingarna.

Ett annat moment som kan spela in är vädret på lördag. Kan vi köra barfota, som är ett plus eller blir det skor.

Troligast skor i alla fall bak som det verkar just nu.

Det är många frågetecken,. men då hästen ÄR bra i grunden och det är finaler så vill man ju gärna vara med och leka.

Jag har faktiskt varit med i V75-finaler en gång förut, det var på Solvalla 2002 och det var med Hibbitt som dock var ofräsch och felade bort sig.

Det stora minnet från den gången var annars värmningen då storstjärnor som Varenne och Scarlet Knight var på banan och värmde samtidigt med min "bakgårdshäst".

Dessa båda startade i Jubileumspokalen med 1 miljon i första pris den gången.

Den här gången är det Maharajah och Iceland som är "storstjärnor" och startar i loppet före.

Jag hoppas det går bättre för mig den här gången.

Om inte får jag kanske en ny chans på söndag, då nyförvärvet Lucy Hill troligen gör debut för mig hemma på Bergsåker. Hon tränar bra men är kanske inte helt hundraprocentig i aktionen, jag vill dock gärna testa för att se hur bra hon är - eller inte.

Enligt dom därnere har hon dragit ett ben lite grann utan att dom fått till det. Just det känns dock OK i låga farter, och i banjobbet var hon helt OK, frågan är väl hur hon agerar när det ska gå 6-7 sekunder snabbare?

En som har svårare att komma med är Prevenue som har dåligt med poäng. Möjligen blir det en resa till Östersund på onsdag den 16:e för hennes del.

Jag tycker att det gått dåligt mest varje gång jag farit till Östersund i år, men vad gör man? Det är ju bara dom och Bergsåker som kör nu under senhösten och vintern på mina "breddgrader".

Hon känns fortfarande rätt skaplig i formen och jag tror faktiskt att broddar är hennes grej. Vi testar i alla fall med att starta på i vinter med henne.

De andra två får väl hålla igång med lopp till december i alla fall.

Så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar