tisdag 2 november 2010

Bra banjobb

Nya Lucy Hill har efter en del strul äntligen fått klart med sina papper och ägs numera "på riktigt" av min kompis Thomas Hellström och mig.
Det känns skönt att det är klart och att hon nu finns på min träningslista.

Bra jobbat av "hästagenten" Robert Eriksson som "ryckte in" och snackade med Svensk Travsport som först inte tänkte släppa igenom ägarbytespapperen, trots att alla uppgifter stämde.

Nu är allt frid och fröjd förutom att "passet" ännu inte dykt upp här.

Idag var vi ner på Bergsåker och körde ett lättare jobb och hon kändes riktigt fin. Jag hade ju skott om henne (hon kom barfota) och balanserat henne som jag tyckte hon skulle vara och det funkade bra.


Erik Remnehag, Janne Falk och Lucy Hill, i bakgrunden "junior".


Hon slog sig inget i alla fall, även om hon slog ihop lite på "upploppet" i värmningen då Janne Falk körde henne (jag körde "Junior"i värmningen).

Efter värmningen bytte vi hästar och då fick jag känna på henne "på riktigt" och det är ju helt klart en häst som vet vad det handlar om, även om vi körde relativt sakta med de här hästarnas mått mätt så märktes det att hon hade fullt klart för sig vad som ska göras på ett upplopp.

Några små utrustningsdetaljer att ändra på bara, så blir det nog bra.

Båda är så vitt jag kan förstå startklara, även om "junior" var sedvanligt trög så kändes han smidig och fin.

Om 11 dagar är det finaler på Gävle och jag hoppas att han får ett vettigt läge där så han kan tjäna en slant även denna gång. Att han ska vinna det är ju endast en utopi, men fina pengar kan man ju alltid hoppas på.

Nu hade ju förberedelserna kunnat vara bättre, men det känns ändå som om han är i fint skick. Om det är bra väder (läs underlag) blir det intervaller på lördag igen, sedan blir det bara lite lättare jogging tisdag/onsdag veckan därpå.

Sedan smäller det lördagen den 13:e på Gävletravet.

Om allt går enligt planerna med Lucy så får hon göra debut i min regi dagen efter på Bergsåker i ett stolopp.

Prevenue fick även hon en omgång i backen idag och kändes bra efter helgens start.

Hon verkar trivas bra med broddskorna hon fått på sig nu, och tanken är väl att hon ska starta på i vinter så mycket det går och om hon kommer med.

Mycket för att "avdramatisera" själva startandet och bättra på "tävlingsnerverna" hennes. Hon är en bra bit på väg, senast skakade hon ingenting, i alla fall inget som vi märkte av.

Jag tror att nyckeln till hennes beteende är att det är det samma person som gör allt med henne från skötsel till all körning. Dessutom har säkert "Magsårsmedicinen" Gastro Gard gjort sitt till också, men den får hon ju inte jämt.

Det känns i alla fall BRA just nu - "Knack knack ta i trä"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar