lördag 30 oktober 2010

Prevenue blev trea

Det blev en tredjeplats för Prevenue idag på Hagmyren.
Det var nio startande och fyra på start.

Eftersom hon varit lite "känslig" så fick starten gå på säkerhet. Det blev två omstarter innan loppet gick i väg i den tredje och hon tågade iväg utan problem. Eftersom jag rent ut sagt tyckte att de övriga tre på start såg rent ut sagt usla ut, så körde jag på i tredjespår en bit tills vi kom ner i dödens mitt i kurvan.

När vi sedan kom ut på första rakan och det kom några hästar bakifrån tryckte jag till litegrann och fick överta ledningen. Jag öppnade på 22,5 första varvet på en seg bana som bedömdes vara ca 2 sekunder tung.

Jag körde ju henne i ledningen första gången jag körde henne i lopp och då stannade hon nästan helt sista biten, så jag tyckte väl egentligen inte att det blev optimalt med ledningen, men den enda häst jag på förhand bedömde var bättre än henne och som kunde vara värt att släppa till var den som vann Maverick Simoni, men denne såg jag aldrig skymten av under loppet (mer än på slutet då han blåste om oss), så det var bara att försöka köra i lagom fart utan att bjuda in någon. Vid varvningen försökte jag skruva upp tempot lite grann eftersom och i sista kurvan kändes det skapligt, men jag trodde nog inte vi skulle kunna hålla undan även om upploppet är kort på Hagmyren.

Oxch mitt på upploppet var det färdigt, då den i rygg ledaren vek ut och tog sig förbi, precis som den snabbt avslutande vinnaren som kom en bit ut och vann med nos. Själv var vi vid målgång 20 meter efter dessa men höll undan för övriga utan problem.

Ganska bra gjort att hålla farten eftersom jag inte brytt mig om att driva henne något ännu, jag kör henne inte ens med spö! Dessutom har hon ju en fast huva med gummitutor i samt bomull så hon hör ju inte så¨mycket.

Men hon går ju som sagt felfritt och håller sig lugn och fin och det är ju där man måste börja.

Så småningom kan jag nog börja plocka bort lite grejer, men jag vill ha henne lugn och trygg först, och ge henne lite självförtroende, först då tror jag att det blir lite "riktiga" resultat.

Det blev i alla fall lite startpoäng samt 1900 kronor in minus startavgiften på en femhundring.

Det har ju varit sämre dagar på travet.

Däremot är det väl tveksamt om det varit någon skitigare dag på länge. Grejorna och sulkyn blev rejält skitig, för att inte tala om bilen och transporten, de var i det närmaste helt vita av lera och skit när jag kom hem.

Inte så kul.

Övrigt:

- Den här tredjeplatsen innebär att jag har 25 i platsprocent på årets 24 starter.

- Till veckan körs första banjobbet med nya Lucy Hill ska bli spännande.

- Junior känns lite kantig men löpsugen och har gått lite lugna intervaller idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar