måndag 11 april 2011

Så här i Avelstider

Jag brukar läsa en blogg som finns på Avelsföreningens sida och där Stall Bredbyns Håkan Persson skriver, bland annat om uppfödning.

Jag tyckte det var läge att dela med mig av mina tankar när rubriken "är avel lätt" dök upp på denna blogg.

Jag skickade in följande kommentar, och tänkte dela med mig av den här på bloggen också.

"Jag har en tumregel som jag tror fler borde använda sig av, framförallt de som föder upp för eget bruk om de vill ha dugliga tävlingshästar.

Det är att bara använda sig av märrar från de sju mödernelinjerna som omnäms exempelvis i Champion-böckerna (både den "gamla" och den senare varianten).

En kompis och jag hade lite att göra en dag och gick då igenom stortränarnas hästar (Goop, Svanstedt, Stig H och det var någon fler) och matchade dessa mot Blodbankens stamtavlor och kunde konstatera att av 2-3-4-åringarnas resultat så stod dessa mödernelinjer för, jag tror det var närmare 70 procent av det inkörda pengarna mot 30 för övriga mödernelinjer.

Och det var OAVSETT fadershingst.

Jag har varken råd eller lust att ta de värsta hingstarna, eller för den delen köpa de värsta märrarna, jag har fött upp fyra hästar med andra klassens hingstar, men på (i mitt tycke) rätt stammade märrar av inte så hög klass, men med rätt möderne.

Av dessa så bröt den största talangen benet och dog i mars som fyraåring (5 starter-en tredjeplats), en var vind och skev när hon föddes, men visade vilja och inställning och gick ändå premie innan hon togs till avel, medan de andra två har sprungit in över 500 000 sammanlagt, i amatörträning dessutom.

Jag är ingen stjärna på det här men det sunda förnuftet säger ju att om man får värdefull fakta framställd framför sig om något, så borde det ju minska oddsen litegrann att använda sig av detta...

Min tanke är den att OM jag vore proffs skulle jag beakta detta noggrant för att underlätta för mig själv, eller om jag hade omåttligt mycket pengar så borde det inte vara så svårt att få till en RIKTIG häst".


För att hjälpa er som inte läst Championböckerna så ska man slå upp sin märr på blodbanken och titta efter om den kommer ur följande mödernelinjer: Medio, Minnehaha, Jessie Pepper, Kathleen, Mamie, Nevolo Belle, Midnight.

Följande linjer räknas också som de bättre: Mambrino Beauty, Copeland Mare, Maggie H, Nancy Lee.

Har ni en sådan märr då är det bara att betäcka den. Har ni det inte så tjänar ni nog mest på att låta bli att betäcka den, oavsett hur den tävlat eller så.

Det kan ju förstås alltid bli en "One hit wonder" men då beror det oftast på att hingsten präglat avkommorna oerhört.

Ska ni sälja avkomman kan ni troligen få den såld ändå eftersom det finns folk som tror att det räcker med en bra pappa och en bra morfar, men så är det inte enligt min mening för med en märr av "fel" mödernelinje är det betydligt mindre chans att den blir bra.

Det visar statistiken dessutom.

Om ni har en märr av "rätt" mödernelinje så gäller det bara att matcha dem mot någon passande hingst och kolla morfarsstatistiken med den märr man har och sedan jämföra med den hingst man tänkt sig.

Då kan man med fördel köpa sig ett korttids abonnemang på Blodbanken och köra en "testparning" och sedan slå på "individer" då får man se alla hästar med samma far/morfar och ser där hur de sprungit.

Lätt som en plätt ;)

Har man sedan lite tur så har man en bra häst.

Igår blev vi 8:aDannero, Prevenue och jag. Vi fick en liten matlapp på 2 000 spänn. Utan en galopp 800 kvar så hade vi varit betydligt längre fram, då hon avslutade bra.

Nya tag redan på fredag på Bergsåker.

3 kommentarer:

  1. Hej Björne,

    Kul att du tar upp min blogg här! :-)

    Jag har aldrig funderat i de banor som du nämner om mödernelinjerna. Därför har jag inte heller haft något fölsto som kommer från någon av dessa linjer. Tanken är intressant och det vore mycket intressant att se en ännu mer omfattande undersökning på denna teori.

    Jag gjorde tidigare en undersökning på de svenskfödda hästar som tjänat mer än tre miljoner kronor. (per 31/12 2006) Jag fick fram följande stammödrar med flest avkommor: Sophronia 13, Minnehaha 12, Maggie H. och Medio 9 vardera. Helt fel ute verkar du inte vara, om man lägger till denna undersökning.

    Äsch, jag måste skriva ett inlägg om detta. Tack för uppslaget! Kommer nog på onsdag... Hinner dock inte göra någon omfattande undersökning. Får plocka fram lite skåpmat och fräscha till. :-)

    / Håkan

    SvaraRadera
  2. Hmm...det var svårare än jag trodde. Mina källor Qhurth.com och Blodbanken.nu var inte riktigt synkade. Exempelvis verkar det som Sophronia är anmoder till Nancy Lee. Spophronia finns inte ens med i Blodbanken. Får se om jag får tid att gräva vidare i detta intressanta ämne... / Håkan

    SvaraRadera
  3. Jag kollade jag också eftersom jag inte kände till Sophronia och det var ju Nancy Lee-mödernet, Nancy Lee var ju mamman till "Den lilla gråa märren" Nancy Hanks som satte en massa rekord i slutet av 1800-talet.

    Av mina hästar så kom Hibbitt ur den linjen :)

    Roligt att kunna bidra med lite ideér...

    SvaraRadera