fredag 1 juli 2011

Bra debut av "Rally-Kalle"

Igår debuterade Sunset Rally för mig. Han gjorde ett riktigt bra lopp och var stabil som ett lås.

Förberedelserna har ju annars inte varit de bästa med svullnader och både det ena och det andra, men hästen har hela tiden känts bra i träningen och var ju också i rätt bra fysik när han kom.

Nu blev det ju inte direkt optimalt eftersom han utsattes för en klassisk "Björn Persson styrning" dvs mer eller mindre full gas hela vägen.

Han öppnade bra från 5:e spår bakom bilen och kom fram i dödens direkt in i första kurvan. Jag hade chansen att backa ner i rygg men tänkte att det är säkrare att köra honom utan rygg, när han hoppat så mycket tidigare.

Nu trodde jag nog att jag skulle få överta inne på rakan men det var inte ledaren så sugen på, utan svarade upp oss.

Vi var nästan förbi ändå straxt före 1000-kvar, men "Rally-Kalle" själv var inte heller riktigt med på noterna och förstod inte riktigt att han skulle gå om och ta över ledningen, så när kurvan kom blev vi kvar i dödens.

Ledaren skrek och hejade på sin häst redan 8-900 kvar och jag drog lös ryckhuvan ungefär samtidigt, men det hände inte så mycket.

Efter 12,5 första 500 och 14,5 första 1000 hade han inte i benen riktigt så det blev lite segt sista biten.

"Kalle" tog ändå över ledningen när vi svängde in på upploppet, men hade inget att sätta emot när tre utbrytare ur klungan närmade sig och spurtade förbi oss inne på upploppet.

Han höll dock starkt till en 4:e plats på 18,2/1640 meter auto, så det gick rejält sakta sista biten för oss, och han tappade även travet bak lite sista biten, men han hoppade inte - och det var ju det som var huvudmålet med den här starten.


Rally Kalle i debuten för Björn P

En del menade efteråt att med lite vettigare körning har han vunnit och det kanske är så.

Å andra sidan kanske han hoppat bort sig om jag börjat flytta honom hit och dit eller rört honom allt för mycket.

Nu gick han ju åtminstone felfritt och nådde sin 4:e bästa placering i livet på 22 försök.

-Ja men det här var ju ett "skräplopp", kanske en del framhävdar.

Och ja visst det var det ju, men det var väl knappast första skräploppet han deltog i heller utan att vinna?

Jag menar KAN man verkligen begära mer av en häst som varit runt halva Sverige både hos proffs och amatörer och inte lyckats någonstans?

Och framförallt KAN man begära eller ens TRO att JAG ska lyckas BÄTTRE än alla andra gjort tidigare?

Det får ni fundera över ett tag.

Det tycker inte jag i alla fall.

Inget blev optimalt men jag är rätt nöjd ändå och det känns som om vi är på rätt väg även om man kanske inte får ha förväntningarna så högt ställda.

Höga förväntningar får man nog inte ha på några föl nästa år heller som det verkar.

Tap In har tydligen både lite och dålig kvalitet på sperman, och på Skråmsta Stuteri klarar man tydligen inte av att skicka tillräckligt för att Norma ska kunna semineras vid rätt tillfällen där hon står på Överby Stuteri.

Nu har man bett mig titta på en ersättningshingst inför tredje omgången brunst om hon inte tar på denna.

Vilket strul...

Även Prevenue verkar det strula med. Det var ju lite lurt med dubbla ägg sist och mycket riktigt så blev hon inte dräktig, nu har hon betäckts om idag och man ska fortsätta med ett par gånger till närmsta dagarna så får vi se till veckan hur det gått.

Det är ju bara att vänta in fler besked om vad som händer, det är ju tur att Parkin sprungit in lite pengar så jag förhoppningsvis har råd att "lösa ut" märrarna efter alla månader de snart varit inhyrda på betäckning.

Det lär ju kosta...

Det är inte konstigt att uppfödningen minskar. Är det inte det ena så är det det andra.

Får väl hoppas att Parkin hittar tillbaka i god form trots vilan i samband med behandlingen och att han kan slita in några kronor till, den 13:e juli på Dannero.

Hej

2 kommentarer:

  1. Grattis till fjärdeplatsen! Inte alls så illa, tycker jag. Riktigt stort plus att han inte galopperade, eftersom detta verkar ha varit det stora problemet med honom. Dessutom med tanke på hur du beskrev att loppet blev kört. Någon ny start inplanerad?

    SvaraRadera
  2. Tackar, jag tycker också hästen var riktigt bra.

    Vi får se om han kommer med någonstans.

    Försvinner några dagar till på en kortare semestertripp men förhoppningsvis på Hagmyren den 14:e eller den 22:a.

    SvaraRadera