lördag 2 februari 2013

Inget att rapportera

Det är som vanligt här på Storjorden.

Det är inte mycket att rapportera om.
Jag tränar på och hästarna känns bra här hemma i alla fall.

Danskan var till Bollnäs och gjorde bort sig med galopp.

Testade barfota fram då banan verkade bra. Nu hoppade hon på samma ställe på båda varven så det var väl det som spökade skulle jag tro.

Hon kändes skapligt bra annars. och vi satt i dödens när hon felade första gången och i andra ytter när hon felade sista gången och blev då diskad.

Jag är som det kanske har märkts lite less på henne och har nu lagt ut henne på annons på både Blocket och Hästnet. Marknaden för att sälja hästar (om dom inte är i princip gratis) är dock stendöd, så jag får väl bita ihop och köra på.

Eventuellt finns det något lopp i slutet på februari.

Parkin känns bra men är lites eg för tillfället och det är väl kanske normalt då han tränat lite tyngre i backen i drygt två månader så det ska bli spännande atts e hur han är i fräschören när han ska till veterinären om ett par veckor för att kollas av innan han ska till Henrik igen.

Tömkörningen av Parkes går bra men det har inte stämt riktigt med assistans så att jag kunnat testa med vagn än men nu snart så måste det ske.

Får se till veckan då jag hoppas få tid.

Norma känns som väntat lite ojämn i travet nu när hon fått tre månaders träning under västen och det börjar slita lite på henne. Hon har dockl bra ork och tränar faktiskt "längst sträcka" av allihop när hon är ute och idag blev det nästan 2 mil.

Tänkte fara in på Bergsåker igen till veckan om jag får något sällskap till henne.

Så några ord om prissänkningarna inom travet.

Det är klart att går det dåligt så måste det sparas och det är klart att det känns säkert rätt att ta i högsta klassen.

Tyvärr så innebär det ju att det blir i just Parkins klass summorna minskar drastiskt och 40 procents sänkning av förstapriset i Gulddivisionen kommer ju att märkas.

Framförallt då sänkningen på platserna närmast är ännu större, så lär det ju kännas då det är där "Junior" ska skrapa ihop till "lönen".

Med tanke på hästbeståndet som ständigt minskat, så tror jag mer på att minska på antalet lopp och travdagar som "besparingsåtgärd".

Men det drabbar ju "omsättningen" och på det örat vill man inte höra antar jag.

Förtjänstmöjligheterna blir nu sämre, även om hästen är av allra högsta klass.

Frågan för mig är då?

Har jag råd att betala för häst i proffsträning?

Det är det som återstår att se framöver våren när han börjar starta igen. Jag får ta ställning till hur mycket som kommer in och hur mycket som går ut.

Går han "dåligt" under våren så kanske det blir mindre kostsamt om han är här hemma i amatörträning och bara springer in "korvören".

Det är väl så dom som styr skutan har tänkt och jag får väl göra som ST då, och skära in på omkostnaderna jag med.

Hur det ska bli bättre snurr på "travet" på det sättet begriper dock inte jag.

Men det här ÄR ju hur JAG drabbas.

Men jag har ju bara en enkel fabrikslön att ta av till alla omkostnader.

Andra med bättre inkomster kanske tycker det är OK.

Vad vet jag.

Den som fortfarande håller på får väl se hur det blir...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar