tisdag 4 augusti 2009

Lugn dag i travbranschen!

Idag har det varit en lugn dag i travbranschen för min del.

Ingen körhäst och inget hö att lasta in idag. Annars har det varit fullt upp de senaste veckorna med än det ena, än det andra så det har varit lite vilodagar.

Men nu börjar det lugna ner sig lite.

Allt hö som jag köpt finns på plats. Antingen här hemma eller i en lada hos bonden jag köper av. Det känns ju bra att ha 10 ton hö betalt klart. Det räcker i normala fall till 3 hästar lite drygt så jag kommer att behöva lite mer längre fram.

I alla fall om jag behåller Newyorken längre än oktober. Det är till 31 oktober leasingkontraktet räcker och det ska i såna fall sägas upp nu i slutet på augusti, annars löper det på med två månader i stöten.

Jag har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra. Det är ju en snäll häst att hantera och hon springer ju in lite pengar mest hela tiden - men det kostar ju också.

Sedan vet jag inte hur länge jag kan hålla henne fräsch. Hon hade ju lite "skavanker" när hon kom som måste hållas efter.
Annars är jag rätt nöjd med henne även om jag borde ha fått vinna något lopp för att få godkänt av mig själv.

Men än har jag inte gett upp;)

Det blev ingen start på söndag med henne. Vi provar att anmäla till Gävle istället. Anmälan i morgon.

Jag har inte gett upp med Parkin heller.

Inte Hagmyrens tipster, Mats Persson (Inte släkt) heller, eftersom han tippat honom som "andrahandare" i programmet med följande kommentar: "Parkin är bara tre år, men har visat upp viss talang och det ska bli intressant att se vad han kan åstadkomma".

I lördags körde jag provlopp med honom och det fixade han skapligt även om jag "bommade" starten med 20 meter.

Dessutom gick körspöt av, så jag satt där med enbart ett handtag i näven efter 300 meter.

Han var lika trög som vanligt, men var ändå med därframme ända till straxt före mål då han stumnade något.

Detta trots ett lopp i dödens och tredjespår, samt att han blev "utpuffad" så han nästan for av banan vid ett par tillfällen, först 700 kvar, då Rune Torbjörnsens häst inte tålde mina tillrop och kusken därmed först körde upp i vagn på ledaren Micke M Andersson innan han helt sonika for rätt ut och klippte oss.

När vi hämtat oss och fortsatte framåt, (jag vilt skällande på Torbjörnsen mellan mina "väsningar" på lat-junior) så bröt den idioten ut en gång till på oss precis vid utfarten, ca 350 meter före mål, så det nästan tog tvärstopp.

Parkin sög dock tag i grejorna igen och rundade ändå de som var kvar, men kom aldrig ikapp Torbjörnsen, vars häst sprang som aldrig förr på "min" drivning. straxt före mål slank även en till häst om oss.

Jag hade 18 sista varvet ändå trots alla fadäser och ett första varv på 24.

Inget att skryta med direkt men han är ju osannolikt trög och måste visa bättre takter om vi ska få något med oss i morgon även om loppet som sig inte såg direkt oöverkomligt ut.

Jag hoppas vi klarar oss utan böter bara.

Hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar