lördag 6 augusti 2011

Prevenue inkvalad igen

Igår var vi på Bergsåker och kvalade Prevenue och jag.

Hon var väldigt cool och betydligt lugnare än vanligt. Både i stallet och i värmningen. Tydligen så har vilan gjort henne gott. Ifjol lugnade hon också ner sig lite efter en månads avkoppling.

Att hon dessutom var hon stabil som ett lås i loppet gjorde ju inte saken sämre.

Starten var inte heller något problem trots 5:e spår, hon tågade iväg skapligt och vi satt första varvet i andra par ytter, innan det blev tredje invändigt under slutrundan. Hon klarade dessutom av att runda en galopperande konkurrent mitt i sista kurvan utan att galoppera själv.

På upploppet ökade hon farten när jag petade på henne, men framför oss satt Ulf Ohlsson i "båda spåren" och jag tyckte det var onödigt att behöva vika ut i tredje på upploppet och jaga på henne i ett kval, så hon fick lufsa på bakom honom som hon ville sista biten och kvalade in på dugliga 19,7.

Enda smolket var att hon fortfarande bryter ner lite i kurvorna, framför allt att komma igenom "stallkurvan" är besvärligt, det går liksom inte att räta till henne med stängerna heller.

Hon är inte entömd i normala fall, men enda chansen att hålla henne i samma spår i sista kurvan är, att i princip "bryta ut" huvudet på henne för att komma igenom kurvan utan att falla ner och då tappar hon naturligtvis fart.

Knepigt är det, men hon är ju linjegångare och lite trång, dessutom är ju ett av frambenen vridet lite så hon är ju och "fäktar" lite runt ett av framknäna. Det kan ju vara så att hon gör något själv för att komma genom kurvan så smärtfritt som möjligts.

Dessutom så har hon ju "dragit" ett av bakbenet lite grann, mest hela tiden här utan att det gått att hitta någon hälta.

Troligast är det väl någon "muskelhistoria" som jag inte hittat på, men det har vi ju också provat att greja med en hel del, utan att det hjälpt nämnvärt.

Hon travar ju ändå rätt bra, så det är ju svårt att sätta fingret på problemet.

Men, men nu har hon fram till början på november på sig, innan hennes eventuella dräktighet hindrar fortsatt tävlande för hennes del.

Jag hoppas hon får göra några fina lopp framöver.

Vi siktar på "come-back" den 19:e på Östersund.

Rally Kalle ser allt piggare ut i hagen och nu är det bara ett plåster från Equiwinner kvar. Om jag följer instruktionerna så ska han börja motioneras framåt slutet av nästa vecka.

Det ska bli spännande att se hur det går.

Jag tänkte köra lite grann hemma här och sedan blir det koll på kliniken innan fortsättningen följer.

Imorgon tar jag också en tur till Östersund som hästägare, och tittar på Junior som genrepar inför V75-finalerna på Romme den 20:e genom att vässa till formen i ett 3000-meters lopp.

Han känns oförändrat bra enligt Henke men ny distans kan naturligtvis ställa till det även om jag hoppas på en ny victoria.

2 kommentarer: