måndag 22 augusti 2011

Rally Kalle har träffat veterinären

Idag fick "Rally Kalle"träffa ambulerande veterinär Gunnar Rangeul. Jag har varit rätt less på honom, hästen alltså, eftersom han varit så oerhört dum de senaste två träningspassen.

Efter vilan var han både lugn och kanonfin de tre-fyra första joggingpassen men sedan har han varit bara dum och galopperat upprepat, och som jag tyckt helt omotiverat i intervallpassen.

Jag har mer och mer tappat tålamodet med honom och nu har hans framtid här på Storjorden hängt på en skör tråd.

Han har ju hela tiden varit känslig i munnen, och härom dagen så tog jag och kände efter lite så gott det gick inne i käften på honom och tyckte att jag kände något konstigt.

Jag trodde nog det kunde vara en så kallad "vargtand" som man missat att ta bort. Annars brukar man ju göra det på hästarna när de är i 1½-2 års åldern.

Så när jag ändå var på gång att fara till veterinären för att kolla lungorna så frågade jag om han kunde komma ut och titta i munnen också samtidigt, och det var ju tur det.

eller så inte!

I lungorna syntes ingenting utan allt var helt perfekt.

Bra så.

Däremot så var det värre inne i munnen på hästen.

Först hittade veterinären ett nästan centimeter långt sår på lanerna, alldeles framför de nedre kindtänderna på vänster sida av käken.

Det innebar i sin tur träningsuppehåll igen då han inte får ha något bett i munnen åtminstone de närmaste två veckorna (kanske längre om jag har otur) så att såret får läka ihop. Fick en Nelex-liknande lösning som ska baddas på såret närmsta veckan för att stopp inflammationen.

Nästa fynd i munnen var på ett annat ställe än jag trott, men visst hade jag rätt. Det satt en liten vargtand inbäddad i tandköttet.

Denna satt på höger sida, mycket troligt att den också stört honom då tänderna slitits ojämt enligt Vet. Rangeul som också raspade till honom.

Veterinären fick göra ett kirurgiskt "bravurnummer" då han med skalpell lyckades skära upp och plocka ut den lilla tanden.

Det innebär att "Kalle" klarar sig från slakt/försäljning ett tag till och på något sätt så känns det ju skönt det med eftersom jag trott lite på hästen.


Sunset Rally debuterade på Östersund i slutet av juni sedan har det inte hänt så mycket. Foto: Skärmdumpar ATG-live

Jag hoppas bara att detta är lösningen på hans problem, även om man aldrig vet.

Nu får han ju lite mer tid på sig.

Detr innebär att jag provar att anmäla Prevenue till Hagmyren den 1:a i stället.

Propositionen passar ju henne lite bättre än Rally Kalle, frågan är väl bara om hon kommer med då hon nyss startat.

Dessutom kan det bli lite svårt med värmningen då jag helst inte vill värma henne inne på banan och på Hagmyren tror jag det är svårt att värma någon annanstans.

Men vi får väl se.

Imorgon blir det en tur upp till Henrik och hälsa på Parkin.

Jag lovade ta med mig tårta igen efter Östersunds-vinsten men tiden har inte riktigt räckt till förrän nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar